Elke keer als er een nieuwe Giant TCR wordt gepresenteerd, komt de historie om de hoek kijken. Logisch, want wat is een koersfiets zonder geschiedenis? Resultaten uit het verleden bieden doorgaans geen garantie voor de toekomst. Maar dat gaat niet op voor deze TCR!

Foto’s: Remco Veurink

Na een paar ritten op de vernieuwde TCR is het voor ons duidelijk. Deze TCR (Total Compact Road) kan weer met gemak mee in het peloton. De ‘oude’ was al goed, al hebben we het dan vooral over de versie met velgremmen. De fiets waarmee Tom Dumoulin in 2016 de Giro won, de TCR Advanced SL. Er kwam wel een uitvoering met schijfremmen, maar die zagen we sporadisch terug in het peloton. De profs bleven vasthouden aan velgremmen.

De reden dat ze nu wél met schijfremmen rijden, is vooral omdat bijna iedereen dat nu ook doet en omdat de nieuwe TCR beter is toegerust op schijven, vooral als het gaat om gewicht. Onze testfiets weegt 6,75 kilo in een maat M/L zonder pedalen maar inclusief twee bidonhouders. En dat is dan de uitvoering met SRAM Red eTap Disc, Quarq Dzero-vermogensmeter, Cadex-wielen en -banden en Giant Connect-delen. Het frame is volgens Giant een goede 50 gram lichter in vergelijking met de oude TCR. En de nieuwe geïntegreerde zadelpenklem weegt ruim 10 gram minder.

Credits

Met deze 2021-update is de TCR alweer toe aan zijn negende versie. De introductie was oorspronkelijk gepland in Taiwan, maar die kon natuurlijk geen doorgang vinden. Binnenkort is hij leverbaar in de Benelux. Maar hebben wij daar wat aan?

Zeker wel, want het wordt hoog tijd om de TCR eens de credits te geven die de fiets verdient. Want het is gewoon een topfiets. Zo eentje die je koopt omdat je écht van fietsen houdt. Niet te veel poespas, inklikken, en rijden. Wil je etalagecoureur spelen: koop dan een andere racer. Deze TCR is een racer die net zo thuis is in Noord-Holland als in de Alpen – als we daar straks weer mogen fietsen. De TCR is altijd al de allrounder binnen de collectie van Giant, zo een die zeer betrouwbaar is en precies doet wat-ie moet doen. Woonwerkritjes, op pad in het weekend enzovoort. En ondertussen even je schermpje bedienen om je gemiddelde snelheid te checken.

Zodra je opstapt, voel je dat je goed zit. Alles past. Het eigen Giant Contact-stuur, het nieuwe Contact SL-zadel. Het is gewoon een heel goede racefiets waar je zo mee wegrijdt. Wel minder flashy dan de aerodynamische Propel bijvoorbeeld, maar de TCR is veel meer allround. Dat het frame lichter is geworden is niet ten koste gegaan van de stijfheid of de rijervaring. Het is zeker nog een TCR – maar nu met schijven. Hij is ook minder bol, slank aan de achterzijde, een vierhoekige onderbuis en balhoofdbuis en een slanke voorvork. De leiding van de voorrem loopt nog gewoon buitenlangs. Dit omdat de TCR vanwege het gewicht géén geïntegreerde stuur-stuurpen zoals op de Propel of Defy- heeft. Nadeel is dat het wat old skool oogt, voordeel is dat een los stuur en stuurpen gemakkelijker te stellen is. De Advanced SL – het duurste frame – is ook alleen maar e-ready. Geen overbodige tunneltjes voor de doorvoer van kabels; de Di2 stroomdraad kan samen met die van de remleiding door de onderbuis. Onze testfiets had eTap, dus dan gaat alles via ‘de lucht’.

Mooi: de door Giant ontwikkelde ‘high end’ Cadex-wielen met 42 millimeter hoge en 23 millimeter brede carbon velgen – en spaken! – en de tubeless banden. De profs van CCC rijden er ook mee. Comfortabel en toch heerlijk snel. Knallen, aangaan en bochten pikken: niks meer aan doen. Onze ervaringen met Cadex zijn nog niet heel uitgebreid; we komen er nog op terug aangezien ze ook los verkrijgbaar zijn.

Het is niet alleen het frame, het is de afstemming tussen frame en onderdelen die de TCR zo’n fijne racer maakt. En dat heeft Giant steeds beter voor elkaar. Oké, dit is de duurste uitvoering, maar er komen ook minder prijzige modellen. En de al bestaande Advanced Pro Disc- en Advanced Disc-frames krijgen óók een update. Opmerkelijk: ook velgremmodellen. Laat maar komen!