Een Italiaanse aerobike met een elektronische schakelgroep onder de vijfduizend euro: dat zie je niet vaak meer tegenwoordig. Is het wat? Wij gingen op pad met de Brixia Alata en zochten het uit.

Met Brixia hebben we deze maand weer eens een merk dat niet direct bij iedereen een belletje zal doen rinkelen. Het merk bestaat sinds 2018 en is gevestigd in Rodengo Saiano, een dorpje dicht bij het noord-Italiaanse Brescia. Brixia heeft een klein maar fijn assortiment aan racefietsen en gravelbikes, en daarnaast ontwikkelt het samen met KRU wielsets en cockpits van carbon. Deze componenten zijn uiteraard ook op onze Brixia-testfiets aanwezig.

Brixia Alata

De Alata is het aeromodel uit de collectie, en met zijn zilverkleurige metallic lak en tikkeltje agressieve design is het een opvallende verschijning – zoals het een echt Italiaans fietsmerk betaamt, zeg maar. De staande zitbuis, die de vorm van het achterwiel volgt, heeft sterke gelijkenissen met de Cervélo S-serie – al zien we dit aerodynamische foefje de laatste tijd wel vaker. Alle kabels lopen vanuit de KRU-cockpit volledig binnendoor richting het frame: dat ziet er strak uit. Op andere vlakken had de afwerking netter gekund. In het winterzonnetje springen lichte oneffenheden in de carbonstructuur in het oog, al moet je misschien een kenner zijn om die te zien.

Serieuzer kritiekpunt is dat de stijfheid van het frame beter had gekund, met name aan de voorkant. De KRU-wielset is wél erg stijf en behoorlijk zwaar, waardoor het extra opvalt dat zowel het balhoofdhuis als de carbonnen cockpit wat meegeven. Het is in het begin dan ook een beetje zoeken naar het juiste rijgedrag op de Alata. Daar staat weer tegenover dat de prijs behoorlijk concurrerend is. Een Italiaanse full carbon aerobike met carbon wielset en een elektronische Di2 groepset onder de vijfduizend euro: dat zie je (helaas) niet vaak meer tegenwoordig. Brixia wordt in Nederland onder meer verkocht door Math Salden, waar je de fiets naar wens kunt laten opbouwen.

Specificaties Brixia Alata

Pluspunten: nette prijs, fijne looks
Minpunten: gebrek aan stijfheid, afwerking kon netter
Prijs: € 4940,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,7kilo (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra Di2 2x12s, 50/34, 12-34 160/140mm
Wielen: KRU Cycling C38 carbon
Banden: Schwalbe Lugano 2 25mm
Zadel en pen: GES Xennox Flow/KRU-carbon
Stuur en pen: KRU K-Class carbon cockpit
Maten: 48, 50, 52, 54, 56

Meer informatie op de website van Salden.