De S3 is ontworpen in Californië en gemaakt in Italië. Na de SpeedCraft, Speedtrap, S2 en Glendale is het de zoveelste opvallende racebril in de collectie van het Amerikaanse bedrijf. De tijd dat alleen motorcrossers gebruik maakten van 100% brillen ligt al een tijdje achter ons. Niet voor niets pronken waaghalzen op een voertuig met twee wielen die ook een voorliefde hebben voor avontuur en gevaar met de brillen van 100%. Niet alleen Sagan maakt er gebruik van (en is zelfs ambassadeur), ook dat andere wereldwonder op twee wielen: Mathieu van der Poel.Het frame van de S3 is gemaakt van het duurzame TR90 materiaal. De Ultra HD lenzen zijn gemaakt van polycarbonaat en voorzien van een gecoate, krasbestendige lens. Er zit extra lensventilatie om condensvorming te voorkomen. Daarnaast heeft de lens een hydrofobe en oleofobe lensbehandeling die water, olie en vuil afstoot.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/100-S3.jpg)
Michael met de 100% S3 én bijpassende outfit 😉
Wij ontvingen de S3 in het roze. Een kleur waar je van moet houden, want één ding is zeker: opvallen is met deze bril geen probleem. Mocht je een iets minder opvallende variant willen, kan je bijvoorbeeld ook voor wit kiezen. Al moeten we er wel bij vertellen, ongeacht welke kleur je kiest, je fietsvrienden zien je van een afstand al aankomen 😉 De bril is groot, heel groot. Enerzijds fijn, want dankzij de brede lens heb je absoluut geen last van vliegjes, zand of andere ongemakken. De S3 heeft nagenoeg een compleet frame, alleen aan de onderkant is het onderframe niet ‘dicht’ en ter hoogte van je neus zit een randje. Het is trouwens ook mogelijk om het onderframe weg te halen, maar dan mis je ook het rubberen neusstuk én de lens kan in je wang gaan prikken.Dan het nadeel, de bril is zó groot dat deze niet bij iedereen staat. Ook deels een kwestie van smaak natuurlijk, maar vooral de smallere gezichten lijken achter deze bril compleet te verdwijnen. Als je een wat kleiner gezicht hebt, is een ander/kleiner model beter aan te raden.Specificaties:
– Frame van TR90
– Polycarbonaat lenzen
– Gecoate, krasbestendige lens
– Extra lensventilatie
– Hydrofobe en oleofobe lensbehandeling
– Rubberen neuskussentjes
– Mogelijk om de lens te verwisselen
– Beschikbaar in vijf variantenComfort
Qua comfort kan het ietsjes beter. Als je de bril opzet merk je direct dat de pootjes erg stijf zijn. Deze zijn ook niet verstelbaar en het rubberen neusstukje is ook niet aan te passen. Het eerder genoemde ‘prikken’ in de wangen kan je dus niet voorkomen door de bril anders af te stellen.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/100-S3-1-1.jpg)
Collega Michael: ”Wat betreft uiterlijk verdient het een dikke 10, maar qua comfort kan het allemaal wel beter. Je betaalt natuurlijk ook een beetje voor het merk 100%, waardoor ik bijna €200 wel aan de hoge kant vind. Eén ding staat wel vast: met deze roze S3 kun je niet onopgemerkt een koffierondje fietsen en ben je verplicht om te vlammen.”Wanneer de bril goed bij je gezicht past, is het een ontzettend strakke bril met een goede lens. Maar voor de hoge prijs laat het comfort wel wat te wensen over. Mannen en vrouwen met een smaller/kleiner gezicht, zou ik deze S3 niet snel aanbevelen. De (niet aan te passen) pasvorm speelt daarbij een grote rol, de bril moet immers wel goed om het hoofd zitten. Gelukkig zijn er nog andere modellen van 100% die beter bij een smaller (vrouwen)gezicht passen.Wil je meer informatie over 100% en de S3? Of de andere modellen bekijken? Bezoek hier de website.