Levensloop
In 2015, een aantal jaar na de introductie van de bekende Specialized Turbo (de Ferrari rode speed pedelec van het Amerikaanse merk), wordt de Turbo Levo in de markt gezet. Direct een gamechanger. Veel range, geïntegreerde accu en relatief kleine motor. Ook de ‘clean cockpit’ policy scoort. Deze is echter zwaar, heeft de 650B+ wielmaat en weegt een kilo of 23.Najaar 2018, de Levo krijgt zijn ‘overhaul’. Carbon, 29er, licht, lichter, lichtst. Met de nieuwste Brose motor, een accu van maar liefst 705 Wah en indrukwekkende rijeigenschappen positioneert Specialized zichzelf met de Levo op de top van de apenrots.- Eerst enkel in aluminium (2015)…
- …Daarna ook in carbon (2016)…
- …En later met grote wielen (2018).
Frame en geometrie
Wanneer we de Levo SL voor het eerst bekijken denk ik vooral ‘goh’, die ken ik al. De fiets ziet er nagenoeg hetzelfde uit als een normale Levo of Stumpjumper FSR. Dezelfde vormen, zelfde veerweg. Bekijken we het frame van dichtbij dan zien we wel degelijk een compleet ander frame. Hoewel Specialized de geometrie cijfers zo goed als hetzelfde heeft gehouden is er aan alle kanten zoveel mogelijk geschaafd om gewicht te winnen. Dit betekent een volledig nieuwe carbon lay-up. Andere kabel voering (de kabels gaan nu door de onderbuis in plaats van door de ‘tunnel’ halverwege de bovenbuis). Ook zijn er geen carbon tunnels gelamineerd om de kabelgeleiding makkelijk te maken. Wel zijn er plastic liners geïnstalleerd zodat onderhoud toch eenvoudig kan worden uitgevoerd.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_sl_01.jpg)
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/geometrie-1.png)
Waar is de batterij?
Grootste zichtbare verandering is de volledig gesloten onderbuis. De batterij zit volledig opgesloten in die onderbuis, opladen kan enkel via de poort. De batterij kan alleen nog gedemonteerd worden nadat de motor deels is ontmanteld. Hierdoor is de frameconstructie veel eenvoudiger en wordt er behoorlijk wat geschaafd aan het frame. Tot zo’n 600 gram.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_sl_03.jpg)
Hij zit er echt in, de accu.De achtervork is in verhouding met de huidige Levo ingekort. Door de kleinere nieuwe motor en daardoor andere plaatsing van scharnierpunten is de liggende achtervork zo’n 18 millimeter korter. Een behoorlijk verschil.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_sl_16.jpg)
Motor en batterij
Het kloppende hart van de Levo SL is natuurlijk de nieuwe Levo 1.1 motor die door Specialized zelf is ontwikkeld. In het Zwitserse Cham, zo’n 30 minuten ten zuiden van Zürich werken inmiddels zo’n 36 man fulltime aan alles wat met E-bikes te maken heeft. Gek genoeg zijn er bij die 36 maar drie Zwitsers. Specialized harkt zijn kennis dus wereldwijd bij elkaar.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/motor.jpg)
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/motorvergelijk-640x121.png)
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_actie_08.jpg)
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/accuvergelijk-640x148.png)
- De SL 1.1. motor…
- …Een druk op de knop..
- …en daar is de oplaadpoort
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_sl_21.jpg)
Het minimalistische controlepanel.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_sl_23.jpg)
Software
Dat ik ooit op ging schrijven dat de software van een fiets het knapste stukje techniek van allemaal is, dat had ik niet gedacht. Nou, bij deze. Specialized heeft een aantal zeer indrukwekkende stukjes algoritme in het motormanagement verwerkt. Zo is er bijvoorbeeld zeer veel aandacht besteed aan het natuurlijk verloop bij het bereiken van de topsnelheid (25 km/h). De motor valt niet meer volledig stil. Hij houdt geleidelijk in. Kort door de bocht houdt dit in dat je niet kunt waarnemen wanneer de fiets stopt met ondersteuning geven. Doordat de motor en bracketas onafhankelijk van elkaar kunnen draaien ervaar je geen extra weerstand, het is alsof je met een niet-ondersteunde fiets van hetzelfde gewicht onderweg bent.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_actie_02.jpg)
Mission control
De bijbehorende App is zeer aan te raden om te gebruiken en bevat minstens zo veel mooie vernieuwingen als de fiets zelf. Ben je niet zo smartphone minded, dan hoef je de Mission Control app niet te gebruiken. De fiets functioneert volledig stand-alone.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/header_mission_control.png)
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/maxresdefault-2-1.jpg)
Wat is er nog meer nieuw:
- Geschatte laadtijd zichtbaar in app.
- Foutmeldingen met daarbij zichtbaar welk deel van het systeem een error vertoont en suggesties om het probleem op te lossen.
- Autostart. Druk je op de on/off knop van je Levo SL, dan start de Mission control app automatisch een rit. Zet je de fiets uit, dan stopt de rit, en een (mits gewenst) autosync met Strava volgt.
- Heart Rate control. Dit kan weleens een heel belangrijke feature gaan worden in de toekomst. Geef je zones in, en in welke range je hartslag tijdens de rit mag komen. Zit je boven dit bereik dan ondersteund de fiets meer. Zit je er onder, dan houdt het systeem in. Perfect voor herstel ritten of lange klimmen.
Inzet Bereik
Goed, de Levo SL weegt 17,3 kilo. Hij ziet er haast uit als een normale fiets en heeft de helft van de capaciteit van een normale Levo. Wat moet je met zo’n ding? De minder krachtige motor verdubbelt tot 2x je eigen power input. Een normale Levo doet dit 4x. Hierdoor is de Levo SL veel meer fiets dan e-bike. Op de Levo SL moet je bergop ook gewoon werken. In Turbo modus word je wel degelijk flink ondersteunt, maar gratis naar boven…Ho maar. De fiets voelt hierdoor veel ‘realistischer’ dan al het andere wat momenteel op de E-bike markt verkrijgbaar is.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/vergelijk_02.jpg)
Levo of Stumpjumper?De fiets is zodoende dan ook bedoeld voor mensen die wel degelijk van sportief fietsen houden. Mensen die geven om snelheid, wendbaarheid en een goede conditie hebben. Met de Levo SL worden je ritten langer dan wanneer je een Stumpy hebt, het voelt echter zo natuurlijk dat het voor mij na een aantal ritten al bijna als een vervanger voor de Stumpjumper voelt.
Rijtest
In de range test die wij vorig jaar uitvoerden op Nederlandse bodem met een Levo FSR Expert (700 Wh accu) klokten we in eco modus 93 kilometer. Op een volledig vlak parcours. Ideale omstandigheden voor een flinke range dus. Om overtuigd te raken van de capaciteiten van de Levo SL en zijn range, had ik het geluk de fiets flink uit te kunnen testen. Dat testen vond plaats in Jonkershoek, een natuurpark aan de rand van Stellenbosch. Kaapstad. Zuid Afrika dus. De waterdichtheid van het systeem gaan we niet testen. Met gemiddeld 30 graden en stof tot diep in de longen is het volledig zomer. We spotten een baviaan, zien slangen wegsissen en slingeren zelf met vergelijkbaar patroon de berg op.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_actie_05.jpg)
- Walk assist…
- …De Range extender. Gewoon een dure bidon…
- …De weightweenie invloeden van Christoph Sauser zijn nog steeds zichtbaar.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_actie_01.jpg)
- Mooi weggewerkte magneet…
- …krachtige G2 remset…
- …De bekende sinlgeside ophanging.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_actie_06.jpg)
- 30 tanden aan de voorkant…
- …Draadloze dropperpost…
- …Nu wel 12 speed. De normale levo kwam enkel met 11 speed.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/100.jpg)
De Levo Sl voelt erg natuurlijk, laat fietsen met een E-bike haast ‘normaal’ aanvoelen. zowel berg op als berg af.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_actie_03.jpg)
Vergelijking
De Levo SL is een lastige fiets om te positioneren. Geheel nieuw in zijn categorie en dé fiets waar men op zit te wachten als het gaat om het samensmelten van ‘normaal’ fietsen en E-biken. De Levo SL is de eerste fiets die dusdanig licht is dat je er ook zonder ondersteuning zeer goed mee kunt fietsen. Wel heeft de SL -echt- meer dan voldoende range om de concurrentie met andere e-bikes aan te gaan. Een Bosch of Shimano Steps fiets van welk merk dan ook gaat absoluut niet langer mee dan deze gedownsizede pocket rocket. Wederom trekken we de vergelijking met auto’s. Een dikke Audi Rs6 gaat hard, heeft veel vermogen maar slurpt ook een kolk in de immense brandstoftank. Een slim getunede Clio RS kan de kilometerteller ook lieflijk kietelen bij het stoplicht maar heeft een beduidend kleinere brandstofvoorraad. Beide staan ongeveer gelijktijdig bij het tankstation af te tappen.Verkrijgbaarheid
Specialized mikt met de Levo SL op de sportieve E-biker en start met vier modellen. Één aluminium fiets en drie carbon modellen. Altijd met dezelfde accu en motor. De S-Works uitvoering komt standaard met een range-extender en de peperdure (slechts 250 stuk beschikbaar wereldwijd) Founder Edition krijgt zelfs 2 range-extenders meegeleverd. Meer range dan je benen aankunnen waarschijnlijk.- Levo Sl S-Works €12999
- Expert Carbon €8699
- Levo Sl Comp Carbon €7199
- Levo Sl Comp Alu €5999
Conclusie
Tussen het knuffelen van cheeta’s en ontwijken van kwispelende adders door, hebben we dusdanig veel kilometers met de Levo SL gemaakt dat ik kan concluderen dat het Specialized wederom is gelukt om als eerste met een ‘gamechanger’ op de markt te komen. Ze waren de eerste met een geruisloze, zeer gebruiksvriendelijke E-bike met lange range en échte mountainbike beleving. En ze zijn wederom de eerste met een hele dikke Sub-20 kilo fiets. Het voelt een beetje als Windows versus Apple. Ja, een Windows versie ‘weet ik veel’ werkt prima. Maar koop je een Macbook, dan heb je nooit nergens omkijken naar. Ze zijn op één of andere reden toch steeds de concurrentie voor. En ja, er waren al fietsen verkrijgbaar die onder de magische 20 kilo doken zoals deze Mondraker. Maar de Levo SL knabbelt daar nog even makkelijk 2 kilo af. 2000 Gram is in de wielerwereld gigantisch.Het team van Specialized laat zien dat cijfers niet alles zeggen. Op papier is de Levo SL geen indrukwekkende fiets. De praktijk wijst echter anders uit. Knap werk!![](https://www.fiets.nl/app/uploads/top.jpg)
De Levo Sl. Nog steeds (of alweer) op de top van de apenrots.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/levo_sl_12.jpg)
Dont worry. Be happy.