Op de racefiets is het al lang gemeengoed, maar nu kan het ook op je mtb. Je remleidingen onzichtbaar wegwerken. Magura komt met hun nieuwe Cockpit Integration (MCi), een volledig geïntegreerd remsysteem. Voorlopig helaas alleen op OEM-fietsen.

Op het stuur zie je alleen nog de remgrepen, de rest kan helemaal door het stuur. Bleeden doe je via een nippel in het stuur. Het ziet er superslick uit! Als de framebouwers een beetje meewerken krijg je hiermee een prachtige lege cockpit en nauwelijks nog loslopende leidingen. Niet alleen cosmetisch fraai, maar ook beter qua bescherming. Het hart van het systeem is een remcylinder die onzichtbaar in het stuur verwerkt is. Alles is gebaseerd op de Magura MT series. Het systeem is geschikt voor 2- en 4-zuiger remmen. Vanuit de cylinder lopen de leidingen door het stuur en de stuurpen naar de balhoofdbuis. Onderaan gaat er één naar de voorrem, de andere kan door het frame naar de achterrem.

Er wordt nog gewerkt aan een speciale headset waarmee nog betere integratie mogelijk is. Remgrepen aanpassen of andere monteren is simpel met dit systeem, gewoon een kwestie van inpluggen. Het draaipunt zit dicht bij het stuur, waardoor je weinig kracht nodig hebt bij het remmen. De hoeken en aangrijppunten zijn instelbaar. Er zitten bijpassende grips bij het MCi systeem.

Easy Link

Leidingen worden met een ‘Easy Link’ systeem gekoppeld. Daardoor kun je de ‘cockpit unit’ tijdens onderhoud simpel losmaken van de remleidingen en calipers. Het ziet er allemaal heel doordacht uit, we zijn benieuwd naar de werking in de praktijk. Je hebt er sowieso een speciaal stuur voor nodig met een gat waar de remgreep aangrijpt op de ‘zuigerstang’. Dat gat beperkt uiteraard toch een beetje het instelbereik van je remgrepen.

Voorlopig wordt het MCi systeem niet los op de markt gebracht. Wil je het gebruiken, dan zul je dus later dit jaar een nieuwe fiets moeten kopen waar het af-fabriek op gemonteerd zit. Het geeft Magura de mogelijkheid een vinger in de pap te hebben bij ontwikkeling van nieuwe frames en zo te zorgen voor de best mogelijke toepassing van het systeem.

De eerste productiefiets zal volgende maand tijdens de Eurobike getoond worden. Daar zit dan ook gelijk de elektronische Vyron eLECT dropperpost op en SRAM’s AXS drivetrain. Een fiets compleet zonder zichtbare kabels vanaf het stuur dus!