€299,95 kost het geheel. Klinkt duur, maar bedenk je dat een carbon full face helm van de concurrent zonder problemen 100 euro of meer extra kost. En dan heb je nog geen tweede ‘normale’ helm.
Goed, beginnen bij het begin. De beschikbaarheid is vrij matig en de beschikbare kleurstellingen wisselen af en toe.De helm is met 540 gram (open helm) en 960 gram (full face) niet erg licht. Wel is het verreweg de mooist deelbare helm die we tot nu toe gezien hebben. Het systeem van deelbare helmen is niet nieuw. Merken als Bell hebben al jaren een model in hun assortiment. De Arbitrator ziet er echt niet uit als een half/half samenraapsel. Nee, het is een complete open helm én een volwaardige full face helm.
De afwerking is erg goed. De volledige helm is omringd met hard kunststof. Binnenin is een volledige MIPS-schaal voorzien en het binnenwerk pas je makkelijk aan met het stelwieltje aan de achterkant.
Zijn er ook nadelen? Ja! De prachtige, maar forse klep aan de voorkant is niet verstelbaar en zou best wat hoger mogen staan. Nu kijk je geregeld richting de klep en dat belemmert je zicht.
Fiets je met de open helm, dan heb je ‘normale’ helmbandjes zoals je dat gewend bent en een magneetsluiting die het gebruik met handschoenen vereenvoudigd. De looks, het minimale design en de hoogwaardige afwerking maken het een zeer mooi geheel. Hoe bevalt hij als full face helm?
Juist, daar wordt het interessant. Met de Arbitrator is het mogelijk om lange klimmen te doen met een open helm terwijl je kunt dalen met een full face. Zuurstof, maar toch veiligheid bergop. Maximale protectie bergaf. Ik gebruik dit systeem meermaals afgelopen zomer. Al snel blijkt dat het vooral loont bij langere klimmen. Vooral omdat het ‘ombouwen’ toch wel wat tijd kost.
Het koppelen van de twee delen kan maar op één manier. Zo kan er nooit wat fout gaan bij een valpartij. Eerst klik je de twee helften in elkaar.
Hierna haal je de hendel aan de achterzijde om waarmee je de twee delen tot een geheel samensmelt.
De helmbandjes van de open helm verdwijnen achter de gehoorbescherming. Dit is een van de weinige nadelen van de helm. Dit moet netjes en secuur gebeuren en kost daardoor best wat tijd. Doe je dat niet, dan drukken de plastic delen tegen de zijkant van je hoofd ter hoogte van je slaap en dat zit erg onprettig. Om nog maar niet te denken wat de impact hiervan kan zijn bij een valpartij.
Zit dit goed, dan heb je een zeer comfortabele full face helm. Het sluitsysteem werkt eenvoudig en snel met een bucklesluiting. Groot voordeel is dat je nog steeds de stelknop aan de achterzijde van de helm kunt gebruiken om het geheel losser of strakker op je hoofd af te stellen. Dit is normaal gezien niet aanwezig bij full face helmen.





