Geen merk in het wielerpeloton is zo invloedrijk als het om de mode perikelen gaat. Wat Oakley op de markt brengt, willen de nieuwelingen hebben. De Junioren ook en de profs net zo. Bernal, Froome,Dumoulin. De grote sterren, allemaal rijden ze met een bril van het Amerikaanse merk in de rondte. De Sutro is de het nieuwste modelletje wat opduikt in de voorste gelederen van het peloton. Een ode aan Greg Lemond.

De Amerikaanse renner was de eerste wielrenner die door het brillenmerk werd gesponsord. Hij won de tour in ’86, ’89, en ’90. Daarbij droeg hij de inmiddels klassieke Oakley Eyeshade welke inmiddels weer te koop is. In de neusbrug van de Sutro een subtiele verwijzing naar de tourwinnaar.

Een helder, licht verkleurd beeld

Duikbril

Momenteel is de Sutro het meest opvallende brilletje in het peloton. En al heeft hij wat weg van een old-school duikbril, de Sutro zit zoals je van een Oakley mag verwachten. Na enkele minuten merk je niet meer dat je het gevaarte op je neus hebt. Alle Sutro’s komen met een Prizm lens. Groen, geel of blauw. Meerdere mogelijkheden zijn beschikbaar. Van subtiel zwart/zwart tot Baywatch wit/rood. De Sutro doet het ook prima op het terras en is daarmee lekker multifunctioneel. Het flinke formaat moet wel enigszins bij je hoofd passen, wil je er niet volledig als een clown bij rijden.

Je hebt er nooit genoeg

Wij reden met de polished black/Jade prizm variant. Goed bruikbaar in het bos, al is hij daar aan de donkere kant. Maar vooral prettig tijdens zonnige dagen op de weg. Met 27 gram is de bril lekker licht en het gebruikte kunststof is zeer flexibel. Even je bril op en afzetten met één hand is daardoor erg makkelijk. Lenzen wisselen is mogelijk, maar niet eenvoudig. Gelukkig worden de brillen van Oakley langzaam een heel klein beetje betaalbaarder. Heb je altijd weer een reden om er nog één te kopen. Deze kost 152 euro.