Het bedrijf Speeco maakt normaal gesproken alleen op maat gemaakte tijdritsturen, maar heeft speciaal voor aerofreak Jan-Willem van Schip een wel heel bijzonder wegstuur ontwikkeld. Het resultaat: de Aero Breakaway Bar (ABB), een volledig op maat gemaakt stuur dat hem naar eigen zeggen “veel meer controle en aerodynamica biedt dan mijn huidige stuur”.

Het begon allemaal op 7 juni 2020, toen Van Schip tijdens een trainingsrit aan de praat raakte met medewerkers van Speeco. “Zijn huidige stuur is al een vreemde eend in de bijt, maar volgens Speeco en Jan-Willem kan het nóg beter”, valt er op de site van BEAT te lezen. Van Schip rijdt al jaren met een ieniemini-stuurtje in de rondte van XLC en krijgt niet alleen maar positieve reacties daarop. Sommige collega’s vinden het gevaarlijk, maar Van Schip ziet er vooral de voordelen van om ‘met de polsen naar binnen te rijden’.

Aero Breakaway Bar

In Extra Time Koers op Sporza legde de wereldkampioen puntenkoers vorig jaar al uit dat hij aanvankelijk ook niet zoveel zag in zijn stijl van fietsen. “Ik reed dus altijd al met de polsen naar binnen zonder er bij na te denken. Na een tijdje dacht ik dat het niet zo slim was om het zo te doen, dus heb ik er onderzoek naar gedaan. Wat bleek? Ik win er 10 à 15 watt mee. Dat heeft allemaal te maken met aerodynamica. Als ik met de polsen naar binnen rijd, hoef ik minder hard te trappen om dezelfde snelheid te behalen.”

Van Schip zag een collega met een smal stuurtje rijden en probeerde het zelf ook uit. Het beviel hem wel, dus liet hij een stuur op maat maken. Na heel veel berekeningen, passen en meten was het resultaat daar: het ienimini-stuurtje waarmee hij zoveel opzien baarde. Met succes overigens, want hij won er wedstrijden mee en werd dus ook wereldkampioen op de baan. Maar Van Schip zal Van Schip niet zijn als hij de grens nog iets verder opzoekt. Samen met Speeco werd het ABB-stuur ontwikkeld.

Jan-Willem van Schip

In de windtunnel werd er vanuit allerlei hoeken en standen gemeten wat voor Van Schip de ideale fietspositie is. Niet geheel verrassend bleek dat hoe dichter je bij de tijdrithouding komt, hoe aerodynamischer het is. “Uit de testen was dus gebleken dat liggen op de shifters de snelste houding is, maar het vasthouden van die houding voor lange tijd is niet evident”, valt er op de site van BEAT te lezen. De reach van het stuur werd langer gemaakt en de ondersteuning verplaatst naar de elleboog. “In het tweede prototype werd het stuur aansluitend gemaakt aan de onderarmen. Hierdoor was er meer contactoppervlak en mogelijk nóg betere aerodynamica.”

Ook mooi: de fietscomputer sluit naadloos aan op het stuur. “Het stuur voldoet volledig aan de reglementen van de UCI en met hulp van Wahoo is er een mount gemaakt, waardoor ook de Wahoo ELEMNT BOLT perfect ín het stuur past.”

Het ABB-stuur (een subtiele hint naar Van Schip’s levensmotto Altijd Blijven Boren) is voor €1500 verkrijgbaar, met een borg van €500. Check hieronder de specificaties:

Specificaties ABB-stuur:
– Carbon Monocoque
– Gelamineerd met een mix van UD Carbon en 2K Twill Weave Carbon
– 355 mm reach
– 32 cm breedte bovenop
– 37 cm breedte onderop
– ± 500 gram (stuur+stuurpen)
– Gefreesde aluminium voorvorkklemming

Stuurtje kopen? Klik hier.

ABB-stuur