Het is hartje zomer, dus is het de ideale tijd om een zonnebril te dragen. Je beschermt er je ogen mee, het kijkt net wat fijner met die felle zon en het ziet er natuurlijk hip uit. Althans, de drie brillen die wij getest hebben.

Futurum Proformance
We beginnen met een bril van Futurumshop. Welk merk? Het huismerk van Futurumshop: Futurum. De Futurum Proformance zonnebril heeft qua uiterlijk al veel weg van een 100% bril, maar hoe is de kwaliteit?

Futurum

Stijlvol en technologisch hoogwaardig, groot en breed zichtveld en een perfecte pasvorm: dat zijn volgens Futurumshop de redenen om de bril te kopen. Eigenlijk kan ik mij alleen maar aansluiten bij deze drie redenen. De bril zit lekker, ziet er goed uit en heeft inderdaad een breed zichtveld. De PROformance staat voor Photochromic (de lens), Revo (meerlaagse coating op de lens) en Oleophic (de coatbehandeling waardoor de lens langer schoon blijft).

ABUS StormChaserDe bril biedt voldoende UV-bescherming en heeft een photochromische lens van polycarbonaat met een lichtdoorlatendheid van 10-70%. Hoewel de bril je dus voldoende beschermt tegen de zon, vind ik de lichte lens onder extreem zonnige omstandigheden niet heel fijn kijken. De wereld ziet er iets ‘geler’ uit, maar tegen de zon in moest ik toch mijn ogen soms knijpen. De bril is zo goed als frameless en heeft alleen op de bovenrand ventilatiegaten.

Het neusstuk is verstelbaar en ook de pootjes buigen voor een deel mee. Met een gewicht van 28 gram is de Proformance zonnebril niet extreem licht, maar ook niet zwaar. Bij aankoop van de bril krijg je er een brillendoekje, opbergcase en transparante lens met oleofobe coatbehandeling bij.

Voor €129,99 haal je de bril in huis. Kijk hier voor meer informatie.

100% Hypercraft
Dit voorjaar bracht 100% een nieuwe zonnebril op de markt: de Hypercraft. Een typische 100%-bril: jaloersmakend mooi en onmogelijk om niét te bestellen.

Ik kreeg een zwarte variant van de Hypercraft opgestuurd: zwarte pootjes en zwarte lens. Ik ben geen fan van de kleur zwart, maar dit kan ik nog wel goed pruimen. Dat komt overigens door de lens: matzwart (‘oil-slick) met gespiegelde glazen en met op de pootjes het merknaam in gouden kleuren. Chic!

In tegenstelling tot andere brillen van 100% is de Hypercraft niet zo extreem opvallend. De lens is ietsje kleiner dan de andere modellen en daarnaast is het door het ontbreken van een volledig frame een stuk minder bombastisch. Door de dunne pootjes weegt de bril in zijn geheel slechts 23 gram. Dat is voor een bril waar het om een grammetje meer of minder gaat echt héél weinig. Op de fiets merk je dat ook: je hebt nauwelijks het idee dat je qua gewicht een bril draagt. Wel moet ik de bril regelmatig rechtzetten. Een gevolg van het lage gewicht? Geen idee, maar wellicht heeft het ermee te maken.

Door de hydrofobe en oleofobe coatbehandeling blijft viezigheid over het algemeen niet op de lens zitten. Tijdens de rit merkte ik daar niks van, maar na afloop zag ik veel vlekken op de lens zitten. Met een simpele poetsbeurt is dat euvel overigens wel weer snel verholpen.

De pootjes en het neusstuk zijn niet verstelbaar. De Hypercraft is een mooie bril met prachtige ‘olielaag’ op de lens en vier fijne ventilatiegaten, maar beter dan de voorgaande modellen vind ik ‘m niet. Voor €180 haal je de Hypercraft in huis en dat blijft natuurlijk een boel geld, maar daarmee is die ongeveer even duur als alle andere 100% brillen. Wordt geleverd met transparante lens en neusstuk. De bril is in meerdere varianten verkrijgbaar.

Meer informatie en bestellen doe je onder andere hier.

Rudy Project Cutline
Ze hadden met de Defender al een topbril in de gelederen, maar Rudy Project mikt in 2020 helemaal op de Cutline. Op het eerste oog is er aan de Cutline weinig anders dan aan de Defender, maar toch zit er wel degelijk verschil tussen beide modellen.

Cutline van Rudy Project

De Cutline oogt namelijk wat ronder en is minder hoekig afgewerkt dan de Defender. In tegenstelling tot de Futurum Proformance en de 100% Hypercraft kent de Cutline wél een volledig frame. De Cutline is in acht verschillende varianten te koop: vijf met een RP Optics lens en drie met de ImpactX (meekleurend, licht en buigzaam) lens. Wij ontvingen de blauw met witte versie – Multilaser Ice – met lens van RP Optics. De glazen van de ImpactX zijn ietsje duurder, maar daar krijg je wel een levenslange garantie op.

Cutline van Rudy ProjectHet verschil zie je ook gelijk als je de drie brillen op de weegschaal legt. De Hypercraft (geen frame) weegt 23 gram, de Proformance (alleen een bovenframe) weegt 28 gram en de full-framed Cutline weegt 36 gram. Een aardig verschil in vergelijking met de rest, maar als je het écht storend vindt heb je de mogelijkheid om op drie plaatsen wat gewicht weg te halen. De twee witte gedeeltes aan de onderkant (‘bumpers’, zorgen voor extra bescherming) en het blauwe gedeelte aan de bovenkant kun je namelijk makkelijk losklikken; een nieuwigheid van Rudy Project. Zodoende heb je met een beetje fantasie vier brillen voor de prijs van één.

De Cutline heeft verstelbare neus- en oorpootjes en een polycarbonaat lens. Dáár zit ook direct een unieke eigenschap, want met de Cutline hoef je niet meer te hannesen om de lens uit het frame te krijgen. Door simpelweg het knopje ingedrukt te houden kun je makkelijk de lens uit het frame schuiven. Simpel bedacht, maar wel heel erg handig. De lens heeft vier ventilatiegaten en ook op het frame zitten er nog vier gaten in totaal. Dat merk je ook tijdens het fietsen.

Volgens Rudy Project is de Cutline een bril die je onder alle omstandigheden kunt dragen. Het zicht is erg fijn en inderdaad voor alle omstandigheden wel geschikt. Daarnaast is de ventilatie goed en zit-ie best lekker. Qua looks is het wat mij betreft niet de allermooiste bril en zou ik hem van deze drie niet als eerste kiezen, maar wat functionaliteit betreft is het misschien wel de beste.

De prijs van de bril? 159 euro. Meer info lees je hier.

Cutline van Rudy Project
Druk op het bolletje en de rest gaat vanzelf.