Op uitnodiging van Kask mocht Fiets naar Italië toe om hun nieuwe helm van dichtbij te bekijken. Daar bleef het niet bij, we mochten ook een paar rondjes rijden op het Formule 1-circuit van Monza. Niet in een snelle auto, wel op een snelle Pinarello. Met natuurlijk de gloednieuwe Kask Elemento op.

Twee weken lang moest ik mijn mond houden over de Kask Elemento, de nieuwe tophelm van Kask. Een staatsgeheim? Nee, dat was het ook weer niet, want de renners van Ineos Grenadiers rijden al het hele seizoen met de Elemento. Het heeft meer te maken met alle randzaken, zoals het inrichten van de websitepagina’s en alle persberichten waarom pas op 17 mei de rest van de wereld alles mag lezen en weten over de nieuwe helm. Moeilijk was het voor mij niet om het niet over de helm te hebben, wel vond ik het jammer om de mooie foto’s niet eerder te kunnen delen.

Want er werd door Kask flink uitgepakt op de persdag. Tien grote mediabedrijven uit de wielerwereld waren in Monza – nabij Milaan – uitgenodigd om een presentatie over de Kask Elemento bij te wonen. Na een lunch en wandeling door het park van Monza was het rond 14.00 uur tijd om richting het autocircuit van Monza te vertrekken. Het geluid van brullende motoren verraadde al dat de presentatie niet geluidloos aan ons voorbij zou gaan. Toen we ook nog zagen dat we in een soort VIP-box ter hoogte van de startstreep plaats moesten nemen en de ene na de andere racewagen voor onze neuzen passeerde, wisten we het zeker: heel veel gaver worden perspresentaties niet.

Maar waarom hier? Terwijl drie mannen de aanwezige journalisten alles vertellen over het nieuwe paradepaardje van het Italiaanse bedrijf, scheurt er op de achtergrond weer een racewagen langs. “En dat is direct de link, deze helm heeft alles met snelheid te maken”, zegt de marketingman van Kask. En dat is niet het enige: de Kask Elemento is niet alleen snel, maar ook comfortabel en veilig. In al die jaren ben ik al wat marketingpraat gewend en weet ik daar doorgaans aardig doorheen te prikken, maar in geur en kleur leggen ze uit waarom de nieuwe Kask Elemento een nieuwe mijlpaal in de helmenhistorie is.

Bijeenkomst op Mallorca

Het begon allemaal ergens in 2020 op een bijeenkomst op Mallorca. Er moest een nieuwe helm komen. Ineos Grenadiers, de ploeg waar Kask al sinds 2010 mee samenwerkt en waarmee ze met onder anderen Chris Froome, Geraint Thomas en Filippo Ganna grote successen hebben gevierd, vroeg om een nieuwe helm. “En als ze bij Ineos Grenadiers vragen om een nieuwe helm, dan vragen ze niet om de snelste helm”, legt ‘director of products’ Luca Viano uit. “Nee, ze vragen altijd om de meest veilige helm.”

De ontwerpers gingen aan de slag. Alleen: waar begin je? Moet je voortborduren op de succesvolle aerohelm Protone of de luchtigere Valegro? Of moet je met iets totaal nieuws komen? Kask ging voor de laatste optie en legde alle andere helmen opzij om helemaal vanaf de tekentafel opnieuw te beginnen. En dat alles met de vraag: hoe zorgen we voor de meest veilige, comfortabele en snelle helm? “Om met ‘een nieuwe Protone’ te komen was gewoon niet juist, dan zou je een bestaand product aanpassen. We schreven op papier of er nieuw materiaal beschikbaar was, of nieuwe software die we konden gebruiken. We hebben veel tijd gestopt in het maken van deze helm. Ik denk dat we wel een stuk of 60 prototypes hebben weggegooid”, zegt Viano na afloop als ik hem wat vragen mag stellen. Na het ontwerpen wordt de helm in de windtunnel getest, maar daarna stokt het vaak en wordt er weer wat aan de helm geschaafd. Tot na bijna drie jaar ein-de-lijk het eindresultaat daar is.

Viano vertelt dat ze bij Kask hebben gewerkt aan de dikte van de helm, van 30 millimeter bij de Protone tot 1 millimeter dikte bij de Elemento. In de buitenkant is Fluid Carbon 12 geïnjecteerd, dus meer carbon. Wat ook opvalt: minder gaten en meer donkere delen voor verbeterde aerodynamica. Bij het maken van de helm is er in de volgorde veiligheid, comfort, performance en design gewerkt. Veiligheid is de belangrijkste pijler, want een goede helm redt levens. Comfort speelt juist weer een grote rol in de derde pijler, performance. Denk je aan performance en aan Ineos Grenadiers, dan denk je aan marginal gains. De laatste pijler design is ook belangrijk, aangezien de helm voor de volle 100 procent is gemaakt in Italië.

Volgens Kask is dit een ‘bikechanger’, iets wat er nog niet was. Vaak is een helm óf comfortabel óf snel, maar deze Elemento beschikt over beide componenten. “We zijn er zeker van dat we een nieuwe benchmark zetten.” Dat doet Kask ook op gebied van veiligheid met Multipod, een beetje te vergelijken met het MIPS-systeem waarbij volgens het Kask WG11-protocol de helm moet beschermen tegen rotationele impact. Viano vertelt dat ze bij het ontwerpen van het veiligheidssysteem hebben gekeken naar de natuur. Wat doet bijvoorbeeld een schelp bij impact van buitenaf?

Nog wat cijfertjes: op basis van benchmark houdt de Elemento het hoofd 0,26 graden koeler en is er 1,5 procent minder luchtweerstand. Daarnaast zorgt Multipod voor 10 procent meer absorptie. We zullen het allemaal moeten geloven. Als ook nog Luca Oggiano aan het woord komt vliegen de getallen ons al helemaal om de oren. De aerodynamicaspecialist van Ineos Grenadiers legt stap voor stap uit hoe de helm tot stand is gekomen. Mocht je dat interessant vinden, kun je hieronder een video vinden wat het kort samenvat.

Na een lange introductie is er ook nog een speciale gast, Joshua Tarling. De 19-jarige renner van Ineos Grenadiers werd vorig jaar wereldkampioen tijdrijden bij de junioren en deed dit seizoen al mee aan onder meer Parijs-Roubaix. Hij vertelt – zoals ik al had voorspeld – dat hij de helm geweldig vindt. “We krijgen vanuit Kask een heel performanceplan mee. Welke helmen moeten we voor welke koersen gebruiken? In Roubaix droeg ik de Utopia, maar eigenlijk rijd ik altijd met de Elemento”, zegt Tarling. Hij is niet de enige: alle renners van Ineos Grenadiers rijden het liefst met de Elemento. “Ik ben de ultieme tester”, voegt de jonge Brit nog toe, “want ik lig nogal vaak op de grond.”

Na de presentatie is het tijd voor de interviews. Iedereen mag wat vragen stellen, maar onder het genot van veel te veel zoete meuk en een van de sterkste kopjes koffie ooit kom ik erachter dat al mijn vragen eigenlijk wel zijn beantwoord. Maar één vraag moet ik nog wel stellen: waarom is de helm 375 euro? Ik ken alleen tijdrithelmen in die prijscategorie. Na afloop legt Kask uit dat het inderdaad een dure helm is, maar dat dat ook komt door alle productiekosten en ontwikkelingskosten. Aan drie jaar investeren in zo’n helm hangt simpelweg een prijskaartje. Daarnaast is de helm niet bedoeld voor de alledaagse fietser die af en toe een rondje wat harder gaat, maar vooral voor wedstrijdrenners die het beste uit zichzelf willen halen. Van mountainbikers tot wegwielrenners en gravelrijders. Als elke seconde telt, is de Kask Elemento voor jou geschikt. Niet voor niets rijden vooral profs met deze helm. En wij.

De Kask Elemento is vanaf nu verkrijgbaar bij je lokale dealer of op de website van o.a. Kask. De helm kost dus 375 euro en is verkrijgbaar in meerdere kleuren, zoals wit, zwart, groen, blauw, rood en zilver. Tip: haal de groene versie in huis, want die ziet er echt fantastisch uit. Het gewicht bedraagt 260 gram bij maatje M, maar ik kan alvast verklappen dat je daar weinig van merkt.

Binnenkort lees je op Fiets.nl meer over fietsen op het circuit van Monza en de review van de helm. Stay tuned!

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."