Veel fietsers hebben nooit problemen met hun hartslagband. Maar wij van de redactie verslijten ze aan de lopende band. Wat doen we verkeerd? We hebben zeven hartslagbanden getest om uit te zoeken of er iets moois tussen zit.

Als wij op ons forum vragen of wij nu de enigen zijn die vaak problemen hebben met een hartslagband, krijgen we heel uiteenlopende antwoorden. Er zijn forumleden die meerdere jaren met dezelfde band rijden en nooit problemen ervaren. Maar er zijn ook berichten van hartslagbanden die het snel begeven. Dat hij niet meer verbindt met de computer, dat de batterij in mum van tijd leeg is, dat de hartslag blijft hangen, extreem piekt of zo nu en dan wegvalt. Erg frustrerend. Zeker voor iemand als ik, die graag accurate cijfertjes op zijn beeldscherm ziet.

Hartslagbanden getest

Als ik de diverse producenten in de aanloop naar deze test confronteer met de klachten, noemen ze allemaal dezelfde boosdoener: zweet. De band plakt nu eenmaal aan ons lijf, waardoor zweet zich ophoopt rond de contactpunten. Voor je het weet gaat de boel oxideren en valt de verbinding weg. Dit soort zijn meestal te voorkomen met wat extra zorg.

Als ik de handleidingen van de diverse fabrikanten erop nalees, adviseren ze stuk voor stuk om na afloop van je rit de sensor van de band te halen. Hierdoor kan zweet opdrogen en voorkom je dat de sensor een signaal blijft uitzenden, zodat de batterij langer meegaat. De losse band kun je nu wassen met warm water en een beetje zeep, waarna je hem volledig laat drogen. Sommige banden kunnen zelfs in de wasmachine, maar check dat eerst even in de handleiding. Dit hoeft zeker niet na elke rit, maar Garmin raadt bijvoorbeeld aan om na zeven ritjes de band mee te wassen op maximaal 40 graden. Ook dan is het erg belangrijk om de band volledig op te laten drogen voordat je hem weer om doet.

Band zoekt computer

Ik heb voor dit artikel zeven hartslagbanden verzameld. Heel veel verschillen zijn er niet. Ze werken stuk voor stuk met een ANT+- en bluetoothverbinding en zijn allemaal compatibel. Het is dus niet zo dat je Garmin-fietscomputer alleen met een Garmin-hartslagband werkt. Je kunt ook prima een Bryton of Wahoo-band gebruiken. Als je binnen traint en meerdere apparaten wil verbinden met je hartslagband, dan is dat via ANT+ geen probleem. Via bluetooth kun je in de meeste gevallen maar één connectie maken. De nieuwste Wahoo-banden zijn in staat om drie apparaten te verbinden via bluetooth, maar omdat het storingsgevoelig is raadt Wahoo het zelf verrassend genoeg af.

Opvallend is dat de nieuwste generatie hartslagbanden geen enkel probleem heeft om gevonden te worden als sensor. Vroeger moesten we de band eerst nat maken, nu worden alle geteste banden droog uit de doos direct gevonden door de gewenste fietscomputer of app.

Pietje precies

Hoe accuraat zijn de hartslagmeters? Het liefst had ik ze alle zeven tegelijk gedragen om de doorgegeven data met elkaar te vergelijken. Maar helaas, daarvoor is mijn borstkas (en mijn hart) te klein. Twee banden ging nog net: zo heb ik tijdens verschillende indoor fitness-sessies toch een aardig idee kunnen krijgen van de verschillen. En die verschillen zijn wat betreft gemiddelde, maximale en minimale hartslag nihil. Alleen als ik de data heel precies analyseer, zie ik minimale verschillen in de snelheid van de registratie. De ene band stuurt blijkbaar het signaal iets sneller naar de computer dan de andere. In de registratie is dat verschil echter verwaarloosbaar.

4iiii ViiiiVA

De 4iiii is iets duurder dan gemiddeld, omdat hij een intern geheugen heeft van 60 uur. Ga je zonder fietscomputer op pad, dan kun je alsnog achteraf je hartslaggegevens bekijken. Om de band om en af te doen, moet je de sensor losklikken. Hierdoor word je dus automatisch verplicht om hem te verwijderen van de band. Handig, zo spaar je stiekem een hoop batterijduur. En dat is nodig ook, want een batterij gaat niet langer mee dan een kleine 160 uur. Doordat de sensor iets van je borstkas af zit, bij je borstbeen, kan zweet weglekken, zodat het zich niet ophoopt boven de band.

Comfort: 7,5
Omtrek: 57-132 cm
Gewicht: 45 gram
Batterijduur 160 uur
Prijs € 79,99
Eindcijfer: 7,5

Bryton Smart

Dit is een zeer klassieke, maar ook zeer betrouwbare band. Bryton raadt aan hem niet in de wasmachine te doen, dus enkel handwasjes. Als je elke dag een uurtje zou fietsen, moet de batterij twee jaar meegaan. Hij is eenvoudig te vervangen door het klepje aan de achterkant van de sensor met een muntje een kwartslag te draaien. Om te zorgen dat hij niet afzakt, moet je hem wel behoorlijk strak aantrekken. Betaalbaar en zonder al te veel poespas, doet wat hij moet doen.

Comfort: 7
Omtrek: 63-93 cm
Gewicht: 44 gram
Batterijduur 730 uur
Prijs € 59,95
Eindcijfer: 8

Garmin HRM-dual

Vroeger kende ik veel problemen met Garmin-banden, maar de kinderziektes lijken nu weg. De band meet ook aan de zijkanten, wat voor meer nauwkeurigheid moet zorgen. Het vervangen van een batterij was voorheen een drama, met
die kleine schroefjes die je snel kapot draaide. Wel, de schroefjes zijn er nog, maar je krijgt er nu tenminste een passende schroevendraaier bij. Garmin belooft dat de batterij zo’n 3,5 jaar meegaat bij gebruik van een uur per dag. Zolang heb ik niet kunnen testen, maar als dit waar is, dan wint Garmin de levensduurcompetitie. De sluiting heeft een
flapje gekregen, waardoor je hem niet meer voelt. Voor de hardlopers onder ons is er ook een Pro-hartslagband
met extra opties.

Comfort: 8,0
Omtrek: 64-132 cm
Gewicht: 55 gram
Batterijduur 1277 uur
Prijs € 69,99
Eindcijfer: 8,5

Sigma R1 Duo

De hartslagband van Sigma is vrijwel identiek aan die van Bryton. Helaas vind ik nergens terug hoe lang de batterij meegaat. Wat ik weet uit eigen ervaring is dat de band praktisch onverwoestbaar is. Waar andere stuk gingen, daar bleef mijn Sigma-band gewoon werken, jaar in, jaar uit. Net als de Bryton moet hij tamelijk strak om niet af te zakken. Buiten dat is dit een echte rots in de branding.

Comfort: 7,0
Omtrek: 63-93 cm
Gewicht: 47 gram
Batterijduur nb
Prijs € 59,99
Eindcijfer: 8

Polar H9

Een band met tamelijk veel rek die goed blijft zitten. Net als de Garmin heeft hij een flapje, waardoor de sluiting niet in je huid drukt. De H9 is het standaardmodel en gaat 400 uur mee. Polar is de enige die gebruikt maakt van een CR2025-batterij, die net iets dunner is dan de meest voorkomende CR2032. Polar heeft ook de H10, een geavanceerde band met geheugen en extra functies. Leuke pluspuntjes zijn dat Polar ook via 5kHz verbinding kan maken. Via deze bandbreedte kun je ook contact maken met bepaalde fitnesstoestellen. Je kunt er tevens mee zwemmen.

Comfort: 7,0
Omtrek: 51-66cm (XS-S)
66-93 cm (M-XXL)
Gewicht: 54 gram (M-XXL)
Batterijduur 400 uur
Prijs € 59,90
Eindcijfer: 8

Wahoo Tickrx

Bij Wahoo zit het ontwikkelingsteam niet stil: de tweede generatie hartslagbanden is een stuk beter dan de eerste. Ik test de X-versie, die 30 euro duurder is dan de gewone Tickr. Je krijgt voor dit extra geld een geheugen tot 50 uur, mogelijkheid voor drie bluetoothverbindingen tegelijk, indoortrapfrequentie, uitgebreide hardloopgegevens en een calorieënteller. De rijk uitgeruste hartslagband heeft tevens indicatielampjes. Fijne aan de band zelf is dat op de meetpunten materiaal zit dat wat extra grip geeft. De band hoeft dus niet heel strak aangetrokken te worden, en dat biedt weer extra comfort.

Comfort: 8,5
Omtrek: 58-122 cm
Gewicht: 48 gram
Batterijduur 500 uur
Prijs € 79,99
Eindcijfer: 9

Stages Pulse

Wauw! Wat een product. Ik kan bij deze band alle vakjes afvinken: lange batterijduur, waterdicht (dus om mee te zwemmen), zacht en comfortabel, en hij heeft nog eens indicatielichtjes. Handig om de status van de batterij te zien, zodat hij niet onverwachts uitvalt. Enige klein minpuntje is dat de bandomtrek begint bij 71 centimeter. Hij is dus wellicht te groot voor kinderen of pocketklimmers. Als klap op de vuurpijl is deze band ook nog eens de goedkoopste van allemaal.

Comfort: 9,5
Omtrek: 71 – 122 cm
Gewicht: 40 gram