In FIETS 8 staat een ‘Doorgetest’ van een Fuji SL, een voormalige huurfiets van Fred Rompelberg. Daar staat ook dat wat meer info zouden geven wat niet in de rubriek paste.
MallorcaRompelberg is al jaren actief op Mallorca. En het voert al jaren een eigen huurfiets. In het begin waren dit de opvallend gele alu modellen, later waren er onder andere Apex en Isaac racers. En de laatste jaren is Fuji de leverancier. Alu racers, carbon en carbon aero met Di2. De Fuji SL is in principe een standaard model, maar dan aangepast voor de verhuur. Logisch, omdat een huurfiets anders gebruikt wordt dan je ‘eigen’ racer. En dus heeft de Fuji SL een alu zadel en stuurpen, een alu stuur, 50/34 Ultegra crankstel en 11/32 en een wielset met Ultegra naven en 32 spaken. De onderdelen zijn die van Oval of nog van vorige merken. Alu is nu eenmaal minder gevoelig dan carbon delen. Sturen en zadelpennen worden elke week wel versteld. De wielen zijn handgespaakt met 32 spaken en betrouwbare Ultegra naven ( waar vindt je die nog?) en halfhoge velgen. Redelijk onverwoestbaar!
???Waarom zou je een huurfiets kopen? Veel van de fietsen worden gekocht door de klanten van Fred. Op zich logisch: je gaat op vakantie, huurt een fiets, die wordt afgesteld en je gaat lekker fietsen in een mooie omgeving. Dat + het weer + het buffet + het gezelschap = happy. En dat gevoel neem je ook mee als je naar zo’n ex huurfiets kijkt… Te vergelijken met volwassen mannen die vertederend naar een oude Puch of Yamaha brommer kieken… Fietsen is nu eenmaal geen harde wetenschap. Je doet dat voor je lol. En als je je oude huurfiets koopt koop je ook een stukje Mallorca…
JaFred staat persoonlijk in voor de fiets. Je dient de fiets ook op te halen in Maastricht, thuishaven van Rompelberg. Naast een zadeltasje, computer, pomp en een stel extra banden krijg je koffie & vlaai. Mooi meegenomen! Elke ex huurfiets is natuurlijk uniek. Je kunt in principe zo opstappen op je gekochte racer, maar een extra inspectie is aan te raden. Maar is het slim? Ja. Het onderhoud van de huurfietsen is heel netjes, geen pekel, nauwelijks regen, veel zon en na elke verhuur inspectie. We hebben duurdere en slechtere tweedehandsjes gezien op MP… Er zijn ook mindere punten: de schuurplekken en krasjes en op sommige plekken wat (vlieg)roest. En de Fuji SL heeft Ultegra 6800. De nieuwe 8000 schakelt net wat lekkerder. Maar dan nog: een carbon racer gaat voor 749 euro naar de volgende eigenaar, een alu kost 200 euro minder. Verder: Fuji maakt(e) deel uit van het Duitse Advanced Sports, ook verantwoordelijk voor Breezer en Oval. We zetten de ‘e’ tussen haakjes, omdat het op dit moment niet helemaal duidelijk is ‘hoe en wat’. De Amerikaanse tak is in 2017 failliet gegaan, maar er is een doorstart gemaakt. In Nederland valt Fuji onder Vossportvision.
fredrompelberg.com
Er is een reactie
Hoe meer krassen hoe beter, want elke kras beteken materiaal eraf en dus gewichtsbesparing
Subjectief? Reclame? Fred heeft jaren geadverteerd; al is hij daar sinds enkele maanden mee gestopt. Daarbij: dit stukje ging van ons uit; we zijn enkele malen daar gewest en hebben ook daadwerkelijk op deze fiets gereden. De fiets is naar Nederland vervoerd en toen hebben we de fiets gecheckt. We waren simpelweg benieuwd hoe zo’n fiets het gehouden heeft. In het artikel in het magazine staat onder andere ‘Toen we de Fuji SL SE zelf inspecteerden, kwamen we eigenlijk alleen maar wat krasjes (op de achtervork) en schuurplekken (op de achterderailleur en shifters) tegen. Dat heb je nu eenmaal: je zet ’m eens tegen een muurtje, hij kukelt om en af en toe heeft de ketting de achtervork een kopstootje gegeven. Ook merkten we dat het freewheel soms wat bleef hangen. De staat van ketting, cassette en crankstel zijn nog prima. En op de meetbank scoort de Fuji nog steeds netjes (120 Nm). Minpunten: twee verschillende banden, plakkerig stuurlint, balhoofdlagers met roestplekjes en een versleten zadel’. En yep, wij vinden zo’n prijs van 748 euro acceptabel. Is het de deal van de eeuw? Nee. Maar dat hoeft ook niet volgens ons.
Fietsen kosten nieuw zo’n 1.500 gok ik? Dus je betaald een jaar na dato ongeveer de helft. Hoeveel zou er ongeveer mee gereden zijn? De gemiddelde tourist rijdt misschien 75km per dag wat neerkomt op een jaartotaal van zo’n 15dkm (40 weken x 5 dagen x 75km)? Met een beetje mazzel is alles dan al een keer vervangen. Lijkt me al met al geen hele slechte deal en met zulke hufterproof materialen is garantie niet echt nodig.
En Fred Rompelberg is al jaren een goede adverteerder. Dat vooral zorgt voor zo’n objectieve test/reclame stukje. 😀
De 750 euro is een nette prijs. Niet mega goedkoop, maar ook geen ‘radar’ modelletje… Er zullen tussen de aangeboden Fuji’s ‘betere’ en ‘mindere’ exemplaren zitten. Het voordeel van deze fietsen is dat ze goed onderhouden zijn. De krassen ‘krijg’ je er dan bij. En inderdaad: er zijn 2e hands betere exemplaren te vinden. Maar dan moet je wel goed zoeken. ‘Elk voordeel heeft… ‘enz.
Heb daar ooit ook gewerkt haha
Prijzige tweedehands als je het mij vraagt, kijkende naar gebruikssporen en het feit dat je voor dat geld heus al evenwaardig (en beter onderhouden) carbon racers kan vinden tweedehands.