Bij geen enkele sport luistert het materiaal zó nauw als bij de Formule 1. Als bekende fabrikanten van racebanden als Goodyear en Pirelli zich nu ook gaan bezighouden met het produceren van mountainbikebanden moet dat haast wel iets moois opleveren. Fiets onderzocht of deze bewering klopt…

Foto’s: Remco Veurink

Tegenwoordig zien we steeds meer logo’s van autobanden terug op mountainbikebanden. Continental is natuurlijk al jarenlang een vaste waarde in het aanbod van MTB-banden. Michelin vernieuwde het bestaande gamma en nu ook nieuwkomers Goodyear en Pirelli met fietsbanden komen is het de hoogste tijd om de nieuwe ‘autobanden’ eens grondig te testen. Van Michelin, Goodyear en Pirelli testte ik een snelle semi-slick band en een allrounder die je het hele jaar door kunt gebruiken. Dat deze fabrikanten snel rubber hebben voor de Formule 1 is genoegzaam bekend, maar de vraag is of ze ook goede mountainbikebanden kunnen maken.

De rolweerstand testte ik door meermaals een glooiend rondje met veel asfalt en hier en daar een strookje gravel te rijden. Veel rechtdoor en geen technische stukken. Wattages en tijden worden vergeleken en alle banden pomp ik op tot 1,5 bar. Uiteraard maak ik alle banden tubeless voor een optimaal rijgedrag. Dat de bandengiganten dat al onder de knie hebben kan ik alvast verklappen, de banden bleven probleemloos luchtdicht. Om de grip te testen deed ik een hellingproef op een losliggende ondergrond en ik keek hoe snel hij doorslipte. Om de band aan te voelen in de bochten ben ik behoorlijk duizelig geweest. Op een kort parcours waar het continu draaien en keren was vond ik steeds de grenzen van de banden. Ook deze rondjes werden getimed en de wattages gemeten om te zien met welke band ik uiteindelijk sneller mijn rondjes kon afwerken. De beoordeling op de verschillende criteria wordt gegeven in punten waarbij 5 het maximum is.

Goodyear Escape Premium

Afmeting: 29 x 2,35 (60-622)
Breedte op 25 millimeter velg: 55,5 millimeter
Gewicht: 795/840 gram
Prijs: € 49,90
Rolweerstand: 3
Grip: 4,5
Bochtenwerk: 5

Eindscore: 4,5

Goodyear maakte al in 1898 voor het eerst een fietsband, maar sindsdien hebben ze de fietsindustrie links laten liggen. Maar na 121 jaar maken ze hun comeback. Alle kennis die ze in de tussentijd hebben vergaard op het gebied van rubbers gebruiken ze bij hun nieuwe lijn mountainbikebanden. De Escape is gemaakt om te ontsnappen aan een onzeker gevoel op de fiets door hoge noppen te gebruiken voor een flinke dosis grip. Als we beide banden op de weegschaal leggen constateren we tot onze verbazing dat er tussen de twee identieke banden 45 gram gewichtsverschil is. Misschien een foutje in de productie, maar ontsnappen aan een lichte set-up kun je met deze banden vergeten omdat ze zwaar zijn.

Praktijk

Gezien de hoeveelheid hoge noppen verwachtte ik geen lage rolweerstand, maar de Escape rolt verrassend licht voor een grove band. Vooral als het rechtdoor gaat verliest hij weinig tijd op de slicks uit deze test. Tijdens mijn rondjes over het slingerende parcours in het bos komt de Escape goed uit de verf. In de bochten bijt hij zich uitstekend vast. Zelfs zo vast dat het voorwiel zich soms ingraaft, waardoor je onverwachts last krijgt van overstuur als je enthousiast tekeergaat. Op de hellingproef schiet hij zonder problemen vooruit. Speciaal om de limieten van de Escape te vinden zoek ik een paar natte, gladde bochten op en ook daar laat hij je niet in de steek. De combinatie van de goede rolweerstand en de nodige portie grip maken de Escape een uitstekende allrounder voor het hele jaar door. Jammer genoeg is de band wel erg moeilijk te monteren.

+ tractie in overvloed
– zwaar

Goodyear Peak Premium

Afmeting: 29 x 2,25 (57-622)
Breedte op 25 millimeter velg: 53 millimeter
Gewicht: 740 gram
Prijs: € 49,90
Rolweerstand: 4
Grip: 2,5
Bochtenwerk: 3,5

Eindscore: 3,5

De Peak is de snelste band uit de Goodyear-collectie. We testten de Premium-versie, die net als de Escape niet erg licht is. Er is ook een Ultimate-uitvoering van de Peak en deze is 75 gram lichter dan de Premium. Dynamic: A/T (All Terrain) is de naam van het rubber dat Goodyear gebruikt. Dat levert een balans op tussen goede grip en een lichte rolweerstand. Om de zijkanten te gebruiken is de band beschermd met de zogeheten M:Wall. Het profiel heeft lage noppen die dicht bij elkaar staan. De zijkanten zijn wat stug, maar het middenstuk waar de noppen zitten is soepeler.

Praktijk

De Peak Premium monteren vergt alweer een behoorlijke inspanning, maar eenmaal rond de velg ziet vooral de zijkant er mooi uit. Net als bij de autobanden vallen de grote witte logo’s van Goodyear goed op. Vergeleken met andere banden valt op dat de band lekker rond is. Hij stuurt heerlijk direct en de band laat je al snel schuin hangen in de bochten. Het rijgedrag is iets minder stabiel, mede doordat hij tamelijk smal (53 millimeter) uitvalt. Net als de meeste snelle bandjes schuift hij af toe eens weg als we te veel kracht zetten tijdens het staan op de pedalen. Ik moet al een flink aantal meters voor de bocht remmen om de Peak’s op tijd te doen afremmen. Rem je te fors, dan begint hij al gauw te slippen en verlies je de controle, zeker op harde ondergronden.

+ ronde vorm
– moeilijk te monteren

Michelin Force XC

Afmeting: 29 x 2,25 (57-622)
Breedte op 25 millimeter velg: 56 millimeter
Gewicht: 720 gram
Prijs: € 79,99
Rolweerstand: 2,5
Grip: 3,5
Bochtenwerk: 4

Eindscore: 3

Michelin is al in 2014 begonnen met het ontwikkelen van een reeks nieuwe banden. Medio 2017 kwamen ze op de markt en sindsdien zien we ze steeds vaker terug. De Force XC is de allrounder van de twee geteste Michelins. Het bekende groene rubber is vervangen door GUM-X3D rubber. De band is opgebouwd uit drie verschillende soorten rubber, twee voor het loopvlak en een zachtere compound voor de noppen aan de zijkant. De duidelijk puntige noppen van de Force XC aan de zijkant voelen echt een stuk zachter aan dan die op het midden. Mijn weegschaal geeft 720 gram aan, een stuk slechter dan de door de fabrikant geclaimde 670 gram. De genoemde adviesprijzen van de Michelin-banden zijn behoorlijk hoog, maar op internet worden ze aanzienlijk goedkoper aangeboden.

Praktijk

Monteren ging moeizaam, maar omdat hij zo strak rond de velg lag kon ik hem wel tubeless maken met een gewone voetpomp. Wat tegenviel van de Force is de rolweerstand. De noppen voel je rollen op het asfalt en uit de rondetijden blijkt dat de rolweerstand hoog is. Dan maar hopen op een super rijgedrag. De allrounder van Michelin kan ik het best typeren als agressief. De harde noppen in het midden geven je de tractie die je nodig hebt, maar vooral de hoge zijnoppen maken de band zelfs een tikkeltje nerveus. Zodra je lichtjes schuin door de bocht gaat komen de zachte zijnoppen in actie en deze plakken fameus in de bochten. De Force XC zal misschien in het begin wat onwennig aanvoelen, maar als je eenmaal vertrouwd bent met de band kun je er vooral in het korte draaien en keren je voordeel mee doen.

+ kort sturen
– rolweerstand

Michelin Jet XCR

Afmeting: 29 x 2,25 (57-622)
Gewicht: 625 gram
Prijs: € 79,99
Rolweerstand: 3,5
Grip: 3
Bochtenwerk: 4

Eindscore: 3,5

De semi-slick band die we testen is de snelste die Michelin te bieden heeft. De Jet XCR is de lichtste band van allemaal, ondanks dat hij 25 gram zwaarder is dan de 600 gram die Michelin zelf aangeeft. Beide Michelin’s vallen behoorlijk breed uit op de velg en vormen een groter geheel, waardoor ze comfortabel zijn. Het profiel geeft het idee dat de band is gemaakt voor snelheid. In het midden een rij noppen die dicht bij elkaar staat met een rij hoge zijnoppen. Geen drie, maar twee soorten rubber worden er gebruikt in de Jet. Ook anders in vergelijking met de Force is het aantal threads per inch (TPI). De Force gebruikt 110 draadjes per inch in het karkas, terwijl de Jet er 150 heeft. Hierdoor is er minder plaats voor rubber en dit verklaart ook het lagere gewicht.

Praktijk

Opvallend bij de Jet zijn ook de uitstekende zijnoppen. Net als bij de Force geniet ik enorm van het bochtenwerk van deze Michelin-band. Veel remmen van tevoren doe ik niet en ik vertrouw er blind op dat ik goed door de bocht kom. Door het grote volume krijg ik het idee dat kleine schokken beter worden geabsorbeerd, wat zeker een voordeel is op een hardtail. De middelste rij noppen staat net iets te dicht bij elkaar om veel grip te geven. Zeker bij het staand klimmen. De rolweerstand is oké, maar de Jet is niet zo snel als hij eruitziet. Door de goede zijdelingse grip is het een ideale band om tijdens de zomermaanden te gebruiken op de vaste routes met slingerende singletracks.

+ lage gewicht
– niet zo snel als hij eruitziet

Pirelli Scorpion H Lite

Afmeting: 29 x 2,2 (55-622)
Breedte op 25 millimeter velg: 54 millimeter
Gewicht: 660 gram
Prijs: € 49,90
Rolweerstand: 5
Grip: 3
Bochtenwerk: 3,5

Eindscore: 4,5

Na de introductie van racebanden in 2017 komt Pirelli nu met mountainbikebanden. Vier nieuwe banden onder de naam Scorpion: S voor een zachte ondergrond, M voor verschillende ondergronden, H voor een harde ondergrond en R voor een specifieke achterband. Allemaal hebben ze een lichte versie en een sterkere versie, met een gewichtsverschil van ongeveer 40 gram. Ik test de Lite-versie van de H en M. De snelle H Lite-band is gemaakt voor een droge, harde ondergrond. Het zachte karkas van 120 TPI is heerlijk soepel. De noppen zijn laag en staan dicht bij elkaar over het hele loopvlak.

Praktijk

Eindelijk een band die zonder oververhitte handpalmen te monteren is. De Lite-versie heeft een dunne flank, waardoor ik mij zorgen maak over de kwetsbaarheid. Maar tijdens mijn testritjes heb ik alles heel gehouden en de Pirelli heeft zich dit voorjaar al bewezen in de ultieme test, de Cape Epic! De demping van de band is fijn en comfortabel. Hij klokt een hogere gemiddelde snelheid dan de concurrentie en is bijzonder snel. Een combinatie van snelheid en veel grip blijft onmogelijk, zo ook voor Pirelli. Het grootste nadeel tijdens het offroad rijden is dat je goed op je snelheid moet letten in de bochten. Door de lage noppen schuift hij zo nu en dan onder je vandaan. Kies je voor snelheid boven grip, dan is de H Lite absoluut de beste keuze.

+ heel snel
– grip

Pirelli Scorpion M Lite

Afmeting: 29 x 2,2 (55-622)
Gewicht: 660 gram
Prijs: € 49,90
Rolweerstand: 4,5
Grip: 3
Bochtenwerk: 3

Eindscore: 3,5

De tweede band van Pirelli die ik test is de M Lite. Deze band is speciaal ontworpen voor verschillende ondergronden. Voordeeltje van Pirelli is dat de banden in de praktijk lichter zijn dan het gewicht dat ze zelf aangeven. De M heeft dezelfde soepele karkas als de H, maar de noppen staan iets verder uit elkaar en zijn hoger. Om de Pirelli-banden soepel te houden gebruiken ze 120 TPI. Maar veel draden per inch heeft zo zijn voor- en nadelen. Een hoge TPI maakt een lichte en soepele band, maar als er veel draden worden gebruiken zijn ze dunner, waardoor het karkas kwetsbaarder wordt.

Praktijk

Het comfort van de Pirelli-banden blijft verbazen. Waar ik de noppen van andere banden soms echt voel rollen lijkt het of ik met de Pirelli’s met een raceband zonder profiel rijd. Ook op andere gebieden scoort de band overal ruim voldoende, maar de band blinkt nergens echt in uit. Modderstroken kom je door, maar ook niet zonder enige stuurmanskunsten. Boven komen op een steile helling lukt ook, maar alleen met de juiste gewichtsverdeling. Zoek ik tijdens het rijden de limieten, dan kom ik die helaas eerder tegen dan gehoopt. Vooral in mul zand schiet de M net tekort. De rolweerstand is wel voortreffelijk en hij klokt maar enkele seconden langzamer dan de snellere H. Naar mijn mening zit de M eerder tussen een snelle zomerband en allrounder in. Pirelli is een welkome nieuwkomer op de bandenmarkt, die er een stevige concurrent bij krijgt.

+ demping
– schiet tekort in mul zand

Conclusie

De drie geteste merken hebben een rijke historie in de Formule 1. Met 368 Grand Prix-zeges voert Goodyear de ranglijst aan, voor Pirelli en Michelin, respectievelijk met 207 en 102 overwinningen. In deze test ging het net even anders en sowieso een stuk langzamer. De beste allrounder uit deze test komt van Goodyear. Ondanks het hoge gewicht geef ik de voorkeur aan de Escape Premium dankzij de overdosis aan grip. De snelste semi-slick band uit deze test is zonder enige twijfel de H Lite van Pirelli. Grote tekortkomingen kon ik niet ontdekken bij de zes geteste banden. Ben je technisch al erg goed, dan zijn de Scorpion’s jouw keuze om je grenzen op te zoeken tussen snelheid en grip. Is je bochtenwerk nog matig, dan gaan de Michelin’s je helpen om hierin te verbeteren. Alle banden hebben hub eigen rijgedrag en ik raad je aan een band te zoeken die jou het best helpt met de verbeterpunten.