De Vogue is gemaakt van Dedacciai EOM 16.5 staal dat gekarakteriseerd wordt door de aanwezigheid van Boron. De triple butted buizen met variërende wanddiktes hebben de toevoeging van Koolstof (C), Chroom (Cr), Molybdeen (Mo), Vanadium (V), Mangaan(Mn) en Boor (B). Hierdoor staat een zeer hooggelegeerde buis met een treksterkte van 1650 N/mm2. Door de buizen te trekken met extreem dunne wanden en een forse oversized vorm ontstaat een gewicht voor een buizenset van 1290 gram.
De onderbuis is de meest in het oog springende element van het Vogue-frame. Door de grote diameter die hier gebruikt wordt, oogt de Vogue zeer modern en strak. De wanddikte van de onderbuis is op het dunste punt maar 0,4 mm. Verder: een ovale bovenbuis, oversized achtervorken, oversized staande buis en geïntegreerd 11/8 inch balhoofdlager. ‘Standaard’ heeft de Vogue VSO frame een voledig carbon vork, maar het zal niet verbazen dat deze VSO een voorvork heeft met een aluminium balhoofdbuis. De Vogue is er vanaf 1995 euro en 2150 euro voor de VSO. In de prijs zit ‘geheel op maat’ inbegrepen!
Een maat L weegt
2120 gram, de voorvork 640 gram. De bovenbuis meet 60 centimeter, de staande buis 63 centimeter en de balhoofdbuis 25 centimeter. Wielbasis: 1 meter en 2 centimeter, achtervorklengte 41, 2 centimeter. De Vogue is afgemonteerd met 11-speed Campagnolo: Athena. Carbon compact crankstel, 11/27 achter, Mavic Cosmic Elite-wielset met Ultremo ZX-banden, Deda-onderdelen en een Fi’zi:k Arione-zadel. En witte Campagnolo-rem- en derailleurkabels, mooi kleurend bij de witte Deda-delen en de witte achterpatten . Precies 9 kilo compleet, netjes – voor zo’n grote racer!
De stijfheidwaarden: torsiestijfheid 122 Nm/°, 57 bracket en 62 voorvork . Goed stijf dus! Dat mag ook wel voor zo’n grote fiets; je kunt er wel van uitgaan dat er geen superdunne klimmertjes op deze maat rondrijden. Dus dan mag een beetje stevige fiets wel.
Hoe rijdt dat nou, zo’n stalen bakbeest? Is het ‘King of the Road’ of een soort Sherman tank? Is ie snel? Of toch log? Je hoort, voelt en merkt dat ‘het’ staal is. Of toch ook weer niet. Eerst maar: de Vogue is gewoon een goede racefiets die precies doet wat je wilt. Maakt niet uit in welke maat je de Vogue koopt trouwens. Bochtje insturen, aanzetten en weer weg trappen. En tegelijkertijd voelt de Duell aan als een stalen racer. Heel lastig te omschrijven! Niet te ‘hard’, net hard genoeg. Niet te ‘zacht’, comfortabel genoeg.

