Enrico Franzoi is net te vroeg weggegaan.. hij moest het doen met aluminium, maar eindelijk… Cannondale heeft ook een carbon ‘crosser’. De SuperX. Te koop in twee uitvoeringen: de SuperX Sram Red en deze SuperX Ultegra. Bijna 2700 euro compleet. Netjes in de kleuren van Liquigas!

Lichte ‘straight’ voorvork

En het is een zeer geslaagde crosser geworden, laten we dan meteen maar verklappen! Het monocoque frame is van BallisTec Hi-Mod carbon -zelfde ‘spul’ als bij sommige Cannondale MTB’s- en heeft een bovenbuis die lichtjes naar achteren af loopt en aan de onderzijde plat is. De onderbuis is oversized en komt uit in een bracket met mannetje. De SAVE achtervorken: staand slank, liggend plat en slank. De staande buis is bij het bracket plat geovaliseerd, bij de zadelpen’lug’ bijna rond. De achterremkabel loopt bovenlangs; de derailleurkabels onderlangs de buis, door gelijmde nokjes die je ook de wegfietsen van Cannondale aantreft. Zie foto drie! De balhoofdbuis is stevig en voorzien van twee maten lagers. Het bracket is een BB 30.

1120 gram

Het frame weegt in een maat 56 slechts 1120 gram, de voorvork –die met de met twee maten lagers-  480 gram. De torsiemeting: 135 Nm/. Mega strak! Ook het bracket scoort prima; 47. Nog enkele cijfers: balhoofdhoek 73 graden, zithoek 72,5 graden, wielbasis 1026 mm en een achtervork van 435 cm. Lengte bovenbuis bij een 56 cm is 57 cm en de staande buis is dan 56 cm.  De achterderailleur zit bevestigd op een verwisselbare achterpat. De SuperX is er in zes maten. 8,18 kilo weegt de Ultegra uitvoering.

Mooie zadelpenklem!

De afmontage is op basis van Shimano Ultegra 10-speed, aangevuld met Mavic Aksium wielen, Continental banden, Cannondale delen, Fi’z:ik zadel en TRP remmen. en natuurlijk een FSA crankstel met echte cross overbrenging! Een mooi pakket. En het frame is ook gewoon mooi: geen overgang voelbaar tussen de verschillende ‘delen’ – die zijn er ook niet- en lekker glad. Alles past ook, de zadelpen ‘nok’ is slim gemaakt met meteen de doorvoer van de achterremkabel.

Niet alleen in de sneeuw..

… maar ook gewoon in het ‘groene’ veld kan de SuperX prima overtuigen. Het is een echte crosser: uitgewogen, lekker licht, stijf en zeer reactief. In vergelijking met de ‘oude’ CaadX een hele verbetering! Maar deze heeft dan ook een zwaardere voorvork -en dat voel je meteen. Ultegra 10-speed loopt mooi, schakelen gaat prima, ook in de modder. Remmen? De TRP’s doen wat ze moeten doen. Verbeteringen? Ja, banden met noppen… En eigenlijk mag je voor deze prijs een stel hoogwaardigere en lichtere wielset verwachten. De Aksium’s zijn ok, maar wel heel erg basic! Die zie je ook op fietsen van minder dan de helft. Samenvattend: een super mooi frame met een wat ‘simpele’ afmontage, gezien de prijs! Maar dat kan de pret niet drukken. We hebben zo’n 600 kilometer met de SuperX ‘gespeeld’ en yep, als die volgend seizoen eventueel als los frame te koop is, of iets beter geprijsd is, dan is het echt een SuperX! Info www.cannondale.com

Tekst en foto’s Menno Grootjans