In 2009 al aan bod gekomen: de Sensa Trentino. En ook in 2010: de Trentino scoorde ‘zilver’ in de lezerstest (FIETS nummer 4). Dit is de 2011 uitvoering. En gelukkig: er is eigenlijk niks aan veranderd! Relatief licht, stijf, mooi, betaalbaar: de Trentino. We trapten ondermeer een volle week op Mallorca met de Sensa.

Tekst: Menno Grootjans, foto’s SRAM, Menno Grootjans
 
 

Ultralite Y-9

Eerst maar: het frame is gemaakt van Ultralite Y-9 Alloy. Uiteraard zijn de framebuizen oversized en geovaliseerd: de schuine buis is maximaal 55 mm doorsnede en bij het bracket horizontaal ‘plat’ en bij de balhoofdbuis verticaal geovaliseerd. De staande buis is 35 mm van doorsnede, de bovenbuis 40 mm. De bovenbuis loopt iets naar achteren af. De achtervork: zowel liggende als staande zijn S-Bended. De voorderailleur zit met een losse klem vast, de achterderailleur aan een verwisselbare pat. Precies 1500 gram weegt een 58 centimeter model. De balhoofdbuis is natuurlijk ook stevig: boven en onder huist een 1 1/8 inch ‘Supra’ balhoofdlager, mooi weggewerkt. De nokken van de derailleurkabels zijn op de onderbuis gelast. De voorvork: standaard wordt er een Supra vork meegeleverd. Dit is een model met carbon vorkpoten en aluminium balhoofdbuis. 550 gram licht.  

8,12 kilo

De stijfheidswaarden: torsiestijfheid 99 Nm/°, bracket 40 en Supra voorvork 75. Helemaal goed: niet te stijf, geschikt voor alle soorten rijders! Balhoofdhoek en zithoek rond de 73 graden, wielbasis van ruim 99 centimeter, een vorksprong van 43…geen verassingen! Het is wel een echte koersfiets natuurlijk. Oversized alu geeft nogal wat geluid door en ‘voelt’ in eerste instantie niet echt comfortabel, maar een goed zadel, de juiste afstelling en een stel soepele banden doen de Trentino veel goeds. De test-fiets op de foto werd ‘custom’ opgebouwd met ondermeer SRAM Force, Zipp, Selle Italia en Vredestein. 8,12 kilo licht. Ter info: een Trentino met Shimano Ultegra en Supra delen kost € 1549,-. Erg prettig waren de nieuwe Supra RA30 wielen; de eerste versies waren maar ‘zo, zo’ -zie ook de test in FIETS 9 van 2010-, deze waren goed.

Gewoon ( goed )

De Trentino is er al compleet met Shimano Tiagra vanaf ruim € 969,- en loopt door tot ruim € 2300,- voor de versie met Dura-Ace. Kijk, dat noemen we toch betaalbaar! Vooral de versie met 105 van krap € 1100,- is een prima aanraders als je -daar gaan we weer-  een goed rijdende, strakke racer’ zoekt en geen carbon wilt. De versie met SRAM Force kost vanaf  € 1689,-.

Op Mallorca: strak naar beneden, (iets minder) hard omhoog. Geen centje pijn, geen moment van ‘oei, ik hou hem niet’. Een prettige verassing waren ook de standaard gemonteerde Vredestein banden; die zijn een stuk verbeterd ten opzichte van een paar jaar terug. En omstanders tikten af en toe tegen het frame en vroegen ‘is het carbon’?. Nee dus. Aluminium.

…ook op het NL fietspad…

Goed, echt vernieuwend of super-licht is de Trentino niet.  Maar… gooien en smijten: geen probleem. Ook op een doorsnee Nederlands fietspad. OK, je zult op basis van de 1500 gram nooit een mega licht fietsje van minder dan 7 kilo kunnen bouwen -tenminste als je doorsnee onderdelen gebruikt- maar daarvoor is de Trentino ook niet bedoeld. Wel om een goed rijdende, strakke racer neer te zetten. En je houdt zo nog geld over voor de extra opties: bijvoorbeeld voor een setje Supra RC58T Carbon Tube wielen betaal je een meerprijs van € 600,-. De Trentino is er in maat 52, 54, 56, 58 en 60 centimeter.  Alle prijzen zijn te vinden op de website www.sensabikes.com  

Extra info: de tekst van de 2010 lezerstest

Sensa Trentino, 8,6 gemiddeld

Geen carbon op plaats twee maar aluminium: de Sensa Trentino. Het frame van de Trentino –bijna een thuiswedstrijd!- is gemaakt van zogenaamd Ultralite Y-9 Alloy. Uiteraard zijn de framebuizen oversized en geovaliseerd: de bovenbuis loopt naar achteren af. De achtervork: zowel liggende als staande zijn S-Bended. De Trentino is natuurlijk heel ’trendy’, zo in het wit, met zwarte ‘decals’. Bij moederbedrijf Intersens weten ze ‘stiekum’ hoe de markt in elkaar steekt en wat fietsers appreciëren. Nee, dit is geen ‘infotainment’, maar een vrij nuchtere vaststelling… Sensa biedt de Trentino met tal van onderdelengroepen aan en voor een bedrag van minder dan € 1500,- staat er al een complete Trentino klaar met de nieuwe Ultegra 6700 groep. Deze testfiets werd min of meer ‘custom’ opgebouwd op basis van 2010 Campagnolo 10-speed Centaur groep. De ‘upgrade’ bestaat uit ondermeer Ritchey WCS delen en Quasar QA 38 wielset met carbon velgen en Vredestein Fortezza banden. 8, 2 kilo licht. Simpel, zo op het eerste gezicht! Maar onze testers vielen duidelijk voor de mix van uitstraling, rijeigenschappen en afmontage. Vooral carbon delen als crankstel, shifters en wielen doen veel goeds. Werkt als een potje honing voor hongerige fietsers…Marcel ‘Na de BMC is dit de beste van de test. Frame is goed, maar niet bijzonder, maar met de afmontage is het een topper voor deze prijs’. Daniel: ‘boven verwachting, helaas totaal geen imago!’. ‘Beetje ordinair al die stickers’ vond Paul. Maar hij gaf de Sensa toch bijna een tien… Een minpuntje was het ‘harde’ karakter van de Trentino; met name de hoge carbon velgen klapperden wat op het Italiaanse ‘asfalt’ en het smalle Selle Italia was niet top voor met name Ludo en Kevin.