Bijna elf jaar oud en toch nog geheel nieuw. Dit frame van Jan Janssen. Het stamt uit 1991. En het is pas recentelijk van een laklaag voorzien. N(ew)O(ld)S(tock)!

Zes jaar later

Dat komt zo. Voor een test van stalen frames in FIETS 2007 nummer 11 zochten we frames. Nieuwe frames van ondermeer De Rosa, Vittorio en Basso, maar ook ‘oude’. Een Gazelle Champion Mondial bijvoorbeeld en deze Jan Janssen. Het is een gelugd frame van Columbus Thron buizen. Het stalen frame hing jaren in het rek, samen met nog zo’n twintig andere ‘kale’ frames. Voor de test werd het frame gelakt in een wit/oranje kleur. Na de test verdween het frame weer in de fabriek. Toen we onlangs in Hoogerheide waren hing het er nog -en toen hebben we het meegenomen en opgebouwd. Dus… 1991, 2007, 2010!

Lugs

De ronde, butted buizen zijn gemaakt van chroommolybdeen staal met wanddiktes tussen de 0,6 en 1,0 mm. De Thron buizen zijn vervaardigd in Italie. De lugs en patjes ook -welke aanbieder deze leverde is niet bekend. Maar waarschijnlijk waren dit Silva en Columbus. Dit frame kent geen graveringen, iets wat bij andere, meestal duurdere Italiaanse merken veelal wel het geval was! Toen was Thron een leuke ‘middenklasser’, en alle merken die met Italiaanse buizen ‘werkten’ hadden wel een Thron frame in de collectie.

2275 gram

Gewicht is ruim 2200 gram. De 1 inch carbon voorvork van 600 gram ‘hoort’ er eigenlijk niet bij, maar tja, probeer nog maar eens een mooie stalen verchroomde vork te vinden! Maar ach, het geeft de P-R wel een mooi, modern tintje. De stijfheidmeting: 93 Nm/ torsie, bracket 48 en voorvork 63. Prima en net zo hoog als veel carbon frames! Alleen weegt de Jan Janssen wel een stuk meer.

Lol

De opbouw: SRAM 10-speed Apex met een FSA 53/39 crankstel, Ritchey en Pro delen, Ritchey wielen en Continental banden. 9 kilo totaal. En loopt dat nou nog een beetje? Yep. Wel wat traag in het begin. Vooral als je van een lichte carbon racer afkomt. Maar door de allround geometrie -zit en balhoofdhoek 73, 5 graden, vorksprong 45, naloop 50 en een wielbasis van 994- ga je al snel lekker vooruit met de P-R.  En zoals dat zo mooi heet: je kunt prima mee komen in het moderne verkeer! Ok, echt mega-sprinten moet je wel weer opnieuw ‘leren’… De 1 inch voorvork in combinatie met de balhoofdbuis en de ‘bus’ tussen de stuurpen en balhoofdbuis geeft net wat meer ’torsie’ dan de moderne combinaties. Maar ook daar wen je aan! Dan maar op tijd ontsnappen..

Om kort te gaan: het rijden levert wel gewoon veel lol op. Het is een echte ‘liefhebbers’ fiets. Voor velen een ‘ouwe bak’, voor anderen een mooi bezit. In vergelijking met moderne racers is deze echt Vintage. Maar als je geen moderne racer zoekt, zelf een beetje handig bent is zo’n N(ew)O(ld)S(tock) een leuke fiets! www.janjanssen.nl

Tekst en foto’s Menno Grootjans