Moet het nu echt carbon zijn als je een nieuw frame wilt kopen? Nee, als je een relatief licht, stijf, mooi en betaalbaar frame zoekt dan is een modern aluminium frame een prima keuze! Deze Sensa Trentino is een uitstekend voorbeeld. Relatief licht, stijf, mooi, betaalbaar: we leggen de Trentino langs de meetlat!

Tekst: Menno Grootjans, foto’s Edwin Haan

Relatief licht

Het frame is gemaakt van Ultralite Y-9 Alloy. Uiteraard zijn de framebuizen oversized en geovaliseerd: de schuine buis is maximaal 55 mm doorsnede en bij het bracket horizontaal ‘plat’ en bij de balhoofdbuis verticaal geovaliseerd. De staande buis is 35 mm van doorsnede, de bovenbuis 40 mm. De bovenbuis loopt naar achteren af. De achtervork: zowel liggende als staande zijn S-Bended. De voorderailleur zit met een losse klem vast, de achterderailleur aan een verwisselbare pat. Precies 1500 gram weegt een 58 centimeter model. De Trentino is er in maat 52, 54, 56, 58 en 60 centimeter.

Stijf

De balhoofdbuis is natuurlijk ook stevig: boven en onder huist een 1 1/8 inch ‘Supra’ balhoofdlager, mooi weggewerkt. De nokken van de derailleurkabels zijn op de onderbuis gelast; dat is nog net te zien op de foto. De voorvork: standaard wordt er een Supra vork meegeleverd. Dit is een model met carbon vorkpoten en aluminium balhoofdbuis. 550 gram licht. Wil je een lichter ‘frontje’? Kies dan voor de full carbon Ritchey WCS voorvork: 300 gram. De stijfheidswaarden: torsiestijfheid 99 Nm/°, bracket 40 en Supra voorvork 75. Helemaal goed: niet te stijf, prima voor alle soorten rijders! Dat bleek ook tijdens de testritjes. Balhoofdhoek en zithoek rond de 73 graden, wielbasis van ruim 99 centimeter, een vorksprong van 43…geen verassingen! Het is wel een echte koersfiets natuurlijk. Oversized alu geeft nogal wat geluid door en ‘voelt’ in eerste instantie niet echt comfortabel, maar een goed zadel, de juiste afstelling en een  stel soepele banden doen de Trentino veel goeds. Alleen: rijdt een Ultralite Y-9 nu anders dan een ‘gewoon’ 7005 aluminium frame? Nee. De Trentino is net zo goed, al is het het lichtste aluminium frame binnen de Sensa reeks. Oversized aluminium frames zijn allang gemeengoed geworden en deze Sensa is een waardige vertegenwoordiger. Echt vernieuwend of super-licht is de Trentino niet. Ben je echter gesteld op zekerheid in combinatie met een knap design en een prettige prijs dan is de Trentino een aanrader. Gooien en smijten en als het moet door een muur heen rijden: geen probleem. En mocht je eens een bochtje missen dan kan een Sensa tegen een stootje, hebben we ondertussen geleerd…

Mooi…

…wit! De Trentino is natuurlijk heel ’trendy’, zo in het wit, met zwarte ‘decals’. De fiets op de foto werd ‘custom’ opgebouwd met ondermeer Campagnolo Centaur, Miche, Fulcrum en Ritchey. 8, 2 kilo licht. Ter info: een Trentino met SRAM Rival 2008, Quasar en de al genoemde Ritchey WCS voorvork weegt 7,5 kilo. OK, je zult op basis van de 1500 gram nooit een mega licht fietsje van minder dan 7 kilo kunnen bouwen -tenminste als je doorsnee onderdelen gebruikt- maar daarvoor is de Trentino ook niet bedoeld. Wel om een goed rijdende, strakke racer neer te zetten. Overigens had ons frame een schoonheidsfoutje: de liggende buis had een kleine ‘deuk’ wat alleen voelbaar was en niet zichtbaar. Blijkbaar was dit frame door de mazen van de controle geglipt…Het deed aan de rijeigenschappen niets af.

Betaalbaar

De Trentino is er al compleet met Shimano Tiagra vanaf ruim € 800,- en loopt door tot maximaal € 2215,- voor de versie met Dura-Ace. Kijk, dat noemen we toch betaalbaar! Vooral de versies met Rival en Ultegra van krap € 1200,- zijn prima aanraders als je -daar gaan we weer-  een goed rijdende, strakke racer’ zoekt en geen carbon wilt. En je houdt zo nog geld over voor de extra opties: bijvoorbeeld voor een WCS voorvork betaal je een meerprijs van € 175,-. En dan weegt een frame inclusief voorvork nog maar 1800 gram… Er zijn carbon combi’s die meer wegen! We hebben wel een probleem gehad met de carbon zadelpen; die zakte… Echter, het hele zaakje ontvetten, speciaal carbon pasta van Tacx en een Miche zadelpenklem deden wonderen. Alle prijzen zijn te vinden op de website www.sensabikes.com