Te Licht? Ja. Compleet weegt deze Koga in een maat 58 zes kilo en honderd vijftig gram. 2 Light dus.

Tekst: Menno Grootjans, foto’s Edwin Haan

Pico Weave Tech

De oorsprong van dit frame ligt bij de wielerploeg Skil-Shimano. Sinds drie jaar sponsort Koga het Skil-Shimano-team. De luis in de pels van de de Rabo-ploeg fietste in 2006 en 2007 met de FullProTeam Scandium-frames.  In FIETS 1 van 2008 beschreven we de fietsen van de ploeg; hier herhalen we in het kort de informatie. Koga levert de Scandium-frames vanwege “de goede rijeigenschappen, de betrouwbaarheid en het lichte gewicht”, aldus Koga’s Frank van Rooijen. “De renners rijden vooral op de maten 54, 56 en 58 centimeter. Koga stelt rond de honderd framesets ter beschikking, aangevuld met vijftien tijdritframes. Het zijn vrijwel allemaal standaardmaten, die prima voldoen. Men start het 2008 seizoen met de FullProTeam Scandium-frameset, die vrijwel gelijk is aan de 2007-versie, zij het in nieuwe teamkleuren. In het eerste kwartaal van dit jaar komt er een nieuwe Ultralight-versie van het Scandium-wegframe beschikbaar voor de renners. Ter vergelijking: dit frame weegt circa 1025 gram, tegenover 1250 gram voor het standaard frame. Van Rooijen: “Dit jaar ( 2008 red.) zal teamlid Piet Rooyakkers bepaalde koersen rijden met een nieuw, nóg lichter carbon wegframe met Picoweave carbon technologie (dus nog fijner dan nanotech). Het gewicht van dit frame is slechts 850 gram! Rooyakkers heeft intussen al veel gereden op het frame en is er erg over te spreken. We zijn er dus volop mee bezig om de renners van zo goed mogelijk materiaal te voorzien. Binnen afzienbare tijd kan het team over veel lichtere frames beschikken. En op iets langere termijn zal Skil-Shimano op carbon frames overstappen. We hebben een prototype frame even ‘doorgemeten’. Het lose frame weegt slechts 860 gram, weliswaar zonder zadelpenklem. Op de meetbank scoorde het opzienbarend goed. De torsiestijfheid is hoog: 111 Nm/º. De verhouding gewicht/stijfheid is dus uitstekend en te vergelijken met een Cervelo, Pinarello Prince FP en een Scott Addict. Van Rooijen toen: ‘Waarschijnlijk zal dit frame in 2009 ook voor de consument verkrijgbaar zijn.” En zo komen we aan bij deze testfiets…. 

Glanzend…

De FP2 Light dus. De bovenbuis loopt licht af, de achtervork is laag aangezet via een opvallende ‘verbinding’, de balhoofdbuis is flink ‘dik’ , het bracket is een monobox model en de voorvork is keurig geintegreeerd met het frame. Helemaal modern dus! De 2 Light heeft een ‘Highmodulus’ carbon frame met een 1k PicoWeaveTech ( opgebouwd uit zogenaamde Ulthymo®-vezels, die te boek staan als een soort super-nanotech ) laag. De 2 Light is ‘FEM optimized’ en heeft een Kevlar Protection System bij de achtervork en de onderbuis. Allemaal leuk maar wat betekent dit? Meteen de weegschaal maar: 940 gram slechts, 360 gram voor de voorvork. Heel mooi! De meetwaardes: prima! De torsiestijfheid is hoog: 103 Nm/º, de stijfheid van de voorvork is 105 en het bracket noteerde een 49. Met deze waardes kan ook deze ‘burger’ uitvoering mee met de grote jongens!

3T

De 2 Light is standaard afgemonteerd met de nieuwe Shimano 7900 groep. Misschien niet de lichtste topgroep op de markt, wel verbazingwekkend goed. Nog even wat informatie. Het grote verschil met de 7800 onderdelen is dat zowel de derailleur- als de remkabels langs het stuur lopen. Zowel de binnen- als buitenkabels zijn nieuw; onder andere een andere ‘liner’ en het gebruik van stalen kabelhoedjes moeten het schakelen zo soepel mogelijk laten verlopen. Schakelen gaat nog steeds met één grote en één kleine greep. Met 370 gram zijn de grepen 50 gram lichter dan de 7800-modellen. Ook nieuw is het FC-7900 crankstel –zowel in compact als in dubbel- waarbij het buitenste kettingblad hol is. De CN-7900 ketting heeft ondermeer nieuw ontworpen buiten- en binnenplaten en een verwisselbare quick link zodat je de ketting niet opnieuw hoeft te klinken. Grappig: het schakelen geeft hetzelfde geluid als bij de ‘oude’ groep. Je hoort even de ketting ‘denken’ en dan klikt die vanzelf op een lichtere of zwaardere versnelling. Twee tandjes tegelijk kun je schakelen achter. Het schakelen vóór is echt waanzinnig snel. Op en af, zo snel hebben we nog nooit een racederailleur kunnen schakelen. Het lijkt wel een mountainbike! Dat kan ook niet anders omdat veel techniek van de XTR-groep verwerkt is. De reden is de nog weer verbeterde ketting, de stijghulpjes op de kettingbladen en de kooi van de voorderailleur is nog wat stijver gemaakt. De houvast van de in vergelijking met de 7800-hendels smaller lijkende Dual Control hendels is ongemerkt zeer natuurlijkTot slot de periferie: het Selle Italia SLR carbon zadel, de 3 T Doric zadelpen, de carbon 3 T Arx stuurpen en het carbon 3T stuur.

Tot 80 kilo

De wielen: de Nederlandse FFWD F2R wielset voor  tubes. De wielen zijn gebouwd rond DT Swiss 190 naven met keramische lagers, de velgen zijn van carbon. Voor zijn er 20 spaken, achter 24 stuks. Een setje weegt krap 1000 gram. De Fortezza tubes komen van Vredestein. Wil je andere wielen dan kan dat! Deze F2R zijn geschikt voor rijders tot 80 kilo. Even wat extra info van FFWD: de FFWD123  F2R 190 Front Tubular  weegt 449 gram en kost  € 769,-, de FFWD124a F2R 190 Rear Tub. Shimano  weegt 550 gram en kost € 1029 ,-  

Koga noemt deze fiets een ‘super lightweight professional bike’. Nou, dat klopt als een bus. Hij is licht en stijf, top afgemonteerd en je kunt als rijder kiezen voor andere wielen. Het rijgedrag is zeer voorspelbaar, de zit is prima en je kunt zowel als een duveltje uit een doosje demarreren als lekker snel bochtjes nemen. Wennen is even het remmen: carbon velgen hebben een ander, vaak iets bruusker remgedrag dan alu velgen. Je moet leren doseren! Iets dat de profs ook doen; die rijden vooral met carbon wielen… Tot slot: het prijskaartje van € 6999,- lijkt veel, maar is dat niet als je beseft dat je ongeveer de beste racefiets koopt. Misschien is de fiets wel te goed voor jou…  

De 2 Light is er in de maten 50-54-56-58-60-62cm. Info via www.koga.nl