Meteen maar even melden: als twee druppels water lijkt de Sonic SLi LTD op de Jan Janssen Edge. Echter, is de Edge met een gewicht van bijna 6,80 kilo ‘zwaar’, deze Granville is geheel getuned naar een gewicht van minder dan 6000 gram. Heel veel carbon op de zeer snelle zwarte racer!

Tekst: Menno Grootjans, foto’s Edwin Haan

5 kilo en 720 gram

De Granville Sonic SLi Series  bestaat uit drie types: de Sonic SLi Ltd, de Sonic SLi 1.0, de Sonic SLi 2.0 en de
Sonic SLi 3.0. Granville stelt dat: ‘de nieuwe Sonic SLi is met 900 gram één van de lichtste framesets op de markt en koppelt ultieme prestaties aan een verbazend comfortniveau. Het gebruik van HR/M Unidirectional carbon en de geavanceerde tube-to-tube constructiewijze zorgen voor extreem hoge structurele sterkte. Het weglaten van de cosmetische carbon afwerkingslaag verlaagt het gewicht. Om de framestijfheid  te verhogen hebben onze ingenieurs tal van innovatieve oplossingen ontwikkeld: oversized 1,5 inch kopbuis, dynamic shaping technology, geïntegreerde zitbuis, interne kabelgeleiding, alles staat in het teken van snelheid en controle.’.  De Sonic SLi 3.0 met ondermeer Ultegra Compact en Fullcrum Racing 5 kost € 2899,-, deze Ltd € 5999,-.

 

Zwart en Zipp

Een frame met een doorgetrokken staande buis lijkt ‘zwaarder’ dan een frame met losse zadelpen, maar kijk even naar de weegschaal en wat zien we? De Sonic weegt ruim minder dan een pak suiker ( van een kilo verpakking). Het extra stukje carbon brengt rond de 25 gram extra gewicht in de schaal en de benodigde losse aluminium zadelpenklem weegt 130 gram. Hierdoor is er vrijwel geen verschil met een ‘gewoon’ frame en wat belangrijker is: je hoeft niet op zoek te gaan naar een lichte, losse –en dure- zadelpen. 925 gram weegt het frame, de voorvork 410 gram. Het van HM/HR 12K carbon matrix carbon gemaakte frame wordt gekenmerkt door een platte ‘sloping’ bovenbuis, 45mm Magnum monostay achtervork, monobox bracket en deels door de balhoofdbuis lopende derailleurkabels. De rechte voorvork heeft twee maten balhoofdlagers: 1, 5 inch onder, 1 1/8 inch boven. De stijfheid van de Sonic is voldoende, zeker in relatie tot het lage gewicht van. De torsiestijfheid: 81 Nm/º, de stijfheid van de voorvork is 83 en het bracket noteerde een 37.

 

FSA en Red

De draaiende delen komen van SRAM. SRAM heeft halverwege 2008 met de RED groep de strijd om het gewicht ingezet. ‘De eerste onderdelengroep die minder dan 2000 gram weegt!’ Leuk. Daarnaast heeft SRAM veel onderdelen van keramische lagers voorzien: deze moeten voor minder weerstand zorgen en een hoge levensduur. O.a. bij de derailleurwieltjes, bij de remhoeven en de bracketlagers. De bouw van de 10-speed cassette opmerkelijk: deze is CNC-gefreesd uit een blok staal en is desondanks zeer licht. Daarnaast is er veel titanium, carbon –o.a. bij de ‘Double Tap’ shifters- en ‘cold forged’ aluminium toegepast. Licht, duurzaam maar ook kostbaar. Opvallend: de Sonic heeft remmen van KCNC -net weer wat lichter! Ook leuk: geen stalen remkabels, maar kunststof, een soort stevig visdraad.. weegt écht niks! Tenminste, de weegschaal geeft niets aan! De Sonic heeft een exclusief ’trapstel’: de FSA K Force Light (34/50). Verder nog het Fi:z’ik Arione CX carbon zadel (180 gram), de FSA carbon stuur en stuurpen. En: een licht frame ‘verdiend’ een stel lichte wielen! De Sonic is afgemonteerd met de Zipp 303 carbon wielset van niet meer dan 1182 gram met daaromheen Hutchinson Carbon Comp tubes.

 

‘Het’ en…

Als je van een 8,5 kilo alu racer afkomt is het een hele overgang. Je voelt je eerst niet helemaal zeker van je zaak. Even wennen. Maar dan… ‘het’ is licht, ‘het’ vliegt als je aanzet en ‘het’ nodigt je uit om de bergen in te trekken… Met  ‘het’ bedoelen we natuurlijk deze Sonic. ‘Het’ is geen gewone racer. ‘Het’ is een racebak, getuned tot en met. Dat zal onmiskenbaar inhouden dat a. ook jij redelijk getuned moet zijn wil je er uit halen wat er in zit en b. dat je moet weten waar je mee op pad trekt. ‘Het’ is licht en levendig, niet overdreven stijf en niet voor iedereen de ideale fiets. Je zult moeten wennen aan de lichtheid van de besturing, het soms onvoorspelbare remgedrag en het geluid dat het oversized carbon van resp. het frame, de velgen en het zadel met zich meebrengt. Ben je ‘light’ en redelijk ervaren dan is de Sonic Ltd een prima keuze. En een beest van een fiets! Ben je nog niet echt zeker van ja zaak: koop dan de 2.0 of de 3.0. De Sonic is er in vier maten: S, M, L en XL. Info via www.granvilebikes.com