Vai, vai! Een nieuw model van het Italiaanse Wilier: La Triestina. We hebben de fiets zowel bereden als gemeten: kijk voor beelden bij  https://www.fiets.nl/video.asp?videoid=56&catid=3 . Hier vindt je nog wat extra technische informatie.

Tekst: Menno Grootjans, foto’s en video: Edwin Haan

Cento Styling

Eerst maar eens: deze fiets vervangt de Evasion die al enige jaren in het assortiment zat. We citeren van de website: ‘De Evasion is een aluminium frame met een carbon staande achtervork voor extra comfort en stijfheid. De Evasion heeft CNC gefreesde achterpatten, een volledig geïntegreerd balhoofdstel en het frame wordt geleverd inclusief meegelakte carbon voorvork. Het frame is verkrijgbaar in maar liefst 7 maten. De prijs voor de frameset bedraagt € 699-.’. 

€100,- duurder is de Wilier La Triestina. Ook van aluminium en  carbon maar met een zeer modern design: wat wel wat weg heeft van de meer luxure carbon modellen de Cento -zie afbeelding!- en de Izoard. De La Triestina heeft een hoofdframe uit ronde oversized aluminium buizen, iets aflopende bovenbuis, een geïntegreerd FSA balhoofdstel met bijpassende carbon vork met carbon balhoofdbuis en een lichtgeboven carbon ‘Karbon Back System’ achtervork (‘Cento styling’) voor dat kleine beetje extra comfort. La Triestina is er in drie kleurstellingen: een zwarte uitvoering, een volledig witte versie en deze Team Lampre uitvoering.

1450 gram

Het frame weegt in een maat ‘M’ 1450 gram, de voorvork 580 gram. Deze Wilier is er in een maat XS  tot en met XXXL. De afwerking is van een prima kwaliteit: de lak is lekker stevig, de meegespoten decals netjes en heel opvallend is de ‘gegraveerde’  balhoofdbuis: de naam ‘Wilier’ is daarop te lezen. Leuk detail, echt Italiaans! De technische kenmerken van La Triestina zijn geheel in orde: de door ons gemeten torsiestijfheid bedraagt 97 Nm/ en de bracketstijfheid is met een cijfer 46 bedeeld wat niet afwijkt van wat gebruikelijk is. Je kunt als klant het frame los kopen ( dan krijg je het frame, de voorvork, het balhoofdstel en de bijbehorende 31.6 mm Ritchey zadelpen) of compleet laten opbouwen via het Custom Center van importeur Veltec. De 8,5 kilo wegende testfiets is opgebouwde met SRAM Rival, Easton, Parba, Speedplay en SMP. Compleet kost de La Triestina € 2557,-. Aardige prijs, maar echt een ‘aanbieding’ is het niet. De Custom opbouw garandeert wel een mooi geheel van alle delen.

Italiaans Raceplezier

Technisch wijkt de nieuwe Wilier niet veel af van de Evasion, al oogt La Triestina net wat meer ‘up to date’ dan de Evasion en is de nieuweling net iets stijver ( 84 Nm/º tegenover 97 Nm/º). De Evasion hebben we getest in FIETS 4 van 2007  -zie de afbeelding. Maar net als de Evasion is de La Triestina vooral een uitstekend frame om ‘gewoon’ heerlijk mee te kunnen racen. Niet te licht, niet te duur, voldoende stabiel en de Wilier ‘smoelt’ natuurlijk gewoon goed. Je kunt een duurder, meer exclusiever frame of fiets kopen, maar dat hoeft niet. Deze fiets geeft je alle mogelijkheden voor echt Italiaans raceplezier. Of je dan voor de relatief prijzige Custom opbouw gaat via Veltec kun je het beste bespreken met je dealer; wellicht kan hij of zij jou een goed voorstel doen. Info via www.veltec.com