Jan Jansen heeft ‘standaard’ twee carbon frames in het programma: de Magic en de Sonic. De Sonic is er compleet met Shimano 105 al voor ruim € 2100,- dus daarmee ‘’beweegt’ de Sonic zich in de markt van betaalbare carbon racers. De Magic met 105 kost ruim € 800,- meer. De Sonic is er in vijf maten van S tot en met XXL. De Quarante is gebaseerd op de Sonic en wijkt weinig af. Los weegt een frame in een maat ‘L’ 1250 gram, de geintegreerde carbon vork met aluminium balhoofdbuis ruim 400 gram.
De ’12 K’ carbon framebuizen van de Quarante zijn uiteraard geheel modern geovaliseerd en oversized, de bovenbuis loopt naar achteren af, de achtervork heeft een mooi gebogen monostay en is S-Bended en de aluminium rechterachterpat is verwisselbaar. De zadelpen zit met een losse klem vast. Kortom een modern carbon frame. De torsiestijfheid van de Quarante is ruim in orde: 87 Nm/º, de bracketstijfheid is 58 en de stijfheid van de voorvork krijgt het cijfer 85. Gewoon goed!
De Quarante is ‘lekker afgemonteerd. Niet’speciaal, geen verassingen, helemaal klaar voor het echte werk: fietsen. Aan boord: Shimano 10-speed 105 groep met triple crankstel, Mavic Aksium wielset, Pro delen, San Marco zadel en Continental banden. Alle delen zijn met smaak gekozen. Leuk: het eigen San Marco zadel en de bidon met speciale opdruk. Compleet met de 105 groep weegt de fiets 8,8 kilo. Op de weg gedraagt de Janssen zich voorbeeldig: je kunt er lekker mee toeren, maar als je eens flink op de pedalen wil gaan staan geeft de fiets geen krimp. Wel worden de Mavic wielen nieuw met wat speling geleverd, dus even naderhand (na)stellen kan geen kwaad. Echt licht is de Quarante natuurlijk niet, maar niets let je om de fiets naderhand nog wat te ‘pimpen’.
Wil je ‘alles’ weten over Jan Janssen: De Muur, De zomer van ’68. Nu in de winkel voor nog geen tientje.