Nee, geen rang in het leger, maar een echte cyclocrossfiets. Van Kona. Drie frames  & drie fietsen levert Kona voor in het veld: de Jake (alleen als complete fiets), de Jake the Snake en de Major Jake.  € 249,- kost de Jake the Snake (frame en vork) en € 999,- de Major Jake (frame en vork). Hier staat de Major Jake, compleet aangeboden voor € 1999,-. Eerst: waar wijkt de Major af van de andere twee?

Tekst en foto’s Menno Grootjans

Scandium

De Major Jake is van Scandium, en niet van ‘gewoon’ aluminium. Eerst maar eens: Scandium werd ontdekt door de Zweedse scheikundige Lars Fredrik Nilson in 1879, doordat hij een kleine hoeveelheid ytterbium probeerde te maken uit 10 kilogram van het mineraal euxeniet ((Y, Ca, Er, La, Ce, U, Th)(Nb, Ta, Ti)2O6). Scandium kan worden verkregen uit de mineralen thortveitiet ((Sc, Y)2Si2O7), bazziet (Be3(Sc, Al)2Si6O18) en wiikiet, maar wordt meestal verkregen als bijproduct van uranium verrijking. Metallic scandium werd voor het eerst geproduceerd in 1937 en de eerste pond (0,45 kilgram) zuiver scandium werd gemaakt in 1960. Scandium is een zacht, licht metaal dat kan worden toegepast in de luchtvaarttechnologie. Maar scandium is te duur voor wijdverbreid gebruikt; het kost rond de €300 per gram.Scandium legeringen en aluminium legeringen worden gebruikt in sommige soorten sportapparatuur, zoals aluminium honkbalknuppels en fietsframes. Men verwacht dat scandium-aluminium legeringen een belangrijke rol zullen gaan spelen in de abricage van brandstofcellen. ( bron: www.lenntech.com). Frames van Scandium zijn doorgaans net iets lichter dan een alu frame en net weer wat stijver -bij een lager gewicht. 

 

 

Alpha Q

Meteen maar naar de voorkant van de Major Jake: heel mooi is de gemonteerde Alpha Q full carbon voorvork van slechts 500 gram. Remmen gebeurt met de Kore zij-optrekremmen. Remmen doet de Kona overigens prima. Dat komt door de doordachte kabeldoorvoer, de ‘weg’ die de remarm naar de velg maakt en doordat de veren in de remmen niet al te sterk zijn. Wel moet je deze veren regelmatig een drupje olie geven en de remblokken goed in de gaten houden; als ze gaan verslijten komt er snel een ‘kantje’ in waardoor ze blijven hangen. Een wat minder sterke veer trekt ze dan niet meer snel terug waardoor de remmen kunnen gaan aanlopen. En de Kore remmen zijn voorzien van ‘standaard’ raceblokjes, iets wat je niet zo snel verwacht bij een crosser. Deze slijten overigens net zo snel als MTB-blokjes in de modder…

36/46

Deze Major Jake is afgemonteerd met 10-speed Shimano 105 en Ultegra, een Mavic Ksyrium Equipe wielset, WTB zadel, FSA delen en 35 mm Continental Speed King Cross vouwbanden. Compleet weegt de Major Jake 9 kilo. De Major Snake is er in zeven maten. En uiteraard heeft de Kona een echt cross-crankstel: een blinkend FSA Mega Exo met 36/46 kettingbladen.

1600 gram

Het Major Jake frame is relatief licht en helemaal klaar gemaakt voor de cross: er is meer dan voldoende ruimte bij de achtervork voor de achterband en de afstand tussen kettingbladen en bracket is ruim voldoende. Het frame in een maat 56 weegt maar 1600 gram. Het wit gelakte frame is TIG gelast, oversized en geovaliseerd met opvallend vierkante bovenbuis, ‘dikke’ onderbuis en S-Bended achtervork , mannetje achter het bracketen bij de rechter liggende achtervork een soort ‘rooster’. De achterremkabel loopt bovenlangs de buis, de derailleurkabels lopen onder het bracket.

Plus: stijf, licht en snel

De stijfheid van de Major Jake. De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis- is 104 Nm/º, de bracketstijfheid 43  en de voorvorkstijfheid 58 Deze waarden zijn uitstekend. Nu is dat voor een crosser ook niet hte belangrijkste, aangezien de invloed van banden, het terrein en de zithouding van groter belang is op het rijgedrag. De Kona heeft een typische moderne cross geometrie met een naloop van 62 mm, zitbuishoek 73,5 º en balhoofdhoek 72 º, wielbasis van 1022 cm en een achtervork van 42 centimeter. Goed om te ‘sporen’ in het bos en je kunt kort genoeg aan het wiel zitten! En aangezien crossen steeds meer op snelheid gereden worden is deze geometrie goed geschikt. Gemakkelijk: de extra remhendels op het stuur. Remmen en schakelen staan op een hoog niveau, de 35 mm Conti banden zijn precies goed voor een allround gebruik in onze contreien. Door dit alles is de Major Jake een echte crosser ( voor de liefhebber.) Je kunt ‘m zondermeer ‘blind’ de Vlaamse of Nederlandse modder in sturen om echt te crossen, maar…

Min:in orde maar toch…

…de prijs: die is fair, maar voor bijna € 2000,- koop je ook een carbon crossfiets met complete Shimano Ultegra 10-speed. Die zullen dan net wat lichter zijn! Echter, beter zeker niet. Scandium is een ‘hard’  framemateriaal. Ergo: de fiets kan tegen een stootje. Carbon is toch, hoe je het ook draait of keert, gevoeliger voor al die stenen en takken die je onderweg tegen kunt komen in de cross… Verder: je koopt de fiets zoals die hier staat. Dat wil zeggen: het 56-centimeter model heeft een stuur van 44 cm breed en een stuurpen van 120 mm. Past jou dat niet, dan moet je in de slag met je dealer. Echter: dit zijn details. Echte kritiek hebben we eigenlijk niet. Je kunt met de Kona precies doen waarvoor die bedoeld is: crossen! www.konaworld.com