Langzaam begint het ook bij het grote publiek door te dringen dat Storck top-fietsen maakt. Niet alleen in aluminium maakt het Duitse merk zeer hoogwaardige en aangenaam geprijsde – voor luxe fietsen dan – frames, maar ook met carbon is Stock al jarenlang toonaangevend bezig.
De Scenario CD 0.9 rondt het race-programma naar boven af met een nog lichter topmodel. De versie die wij testen is opgebouwd door de Nederlandse en Belgische verdeler Cyclusief met vooral superdeluxe onderdelen. Maar bij een Storck-frame kun je in principe zelf je onderdelen bepalen.

Frame

Zoals het een Duits merk betaamt staat functie voor vorm. Het draait bij Storck dus om maximale prestaties en het uiterlijk staat op de tweede plaats. Niet dat met het uiterlijk van de Scenario CD 0.9 iets mis is, want de uitstraling is ronduit luxe en degelijk. Het is echter niet rank Italiaans of Frans en zal dus een andere doelgroep aanspreken.
De constructiemethode is monocoque, dus het frame bestaat uit één stuk. Dit komt de sterkte en stijfheid ten goede en daarom kan er ook weer wat gewicht bespaard worden. De Scenario CD 0.9 zit echter niet in de 900 gram-regionen. Met bijna 1150 gram voor een compleet frame (dus met onder andere de zadelpenklem) is de Storck zeker geen topscorer in de gewicht-ranglijst. Maar het blijft natuurlijk een zeer licht frame. Het voordeel van een tikje meer gewicht is dat de sterkte en stijfheid van de Scenario dusdanig zijn dat ook zwaardere rijders goed uit de voeten kunnen met dit frame. De torsiestijfheid bedraagt 87N/mm en de bracketstijfheid is een zeer goed 52 N/mm. Deze waardes staan garant voor een strak stuurgedrag en een direct gevoel bij stevig aanzetten.

Geometrie

De Storck Scenario CD 0.9 is zeker geen lange fiets. Zeker niet in vergelijking met bijvoorbeeld Trek en Cannondale. Je moet deze Scenario eerder vergelijken met Colnago’s wat bovenbuislengte betreft. Dat geeft je een hoop vrijheid in de zithouding. Door een kortere zit kun je wat rechter zitten, wat op langere tochten aangenaam is. De Storck is wel laag aan de voorkant, dus echt rechtop zitten is er niet bij. Daar is deze fiets dan ook eigenlijk niet voor bedoeld. Een kijkje naar de geometrie maakt dat meteen duidelijk: dit is een zeer sportieve fiets. De steile hoeken van het frame (beide 73 graden) zijn voor de wedstrijdrijder of de ervaren cyclo-rijder bedoeld. Toch loopt de Scenario door de kleine vorksprong van de Storck Stilleto Light UMS-vork goed rechtuit. Je hoeft dus op lange rechte stukken niet al te geconcentreerd op de fiets te zitten om niet de berm in te rijden. En je kunt dus wel messcherp de bochten aansturen.

Onderdelen

In principe wordt iedere Storck als los frame geleverd. Je dealer kan hem naar jouw keuze opbouwen. ‘Onze’ Scenario CD 0.9 is afgemonteerd met alleen maar toponderdelen. De Campagnolo Record carbon-schakeldelen zijn bijna standaard…. De M5-remmen zijn licht en stijf en brengen veel remkracht. Echt rank zijn ze echter niet. Het Clavicula-crankstel met carbon-as past mooi bij de Storck. De ‘organisch’ vormgegeven Controltech-onderdelen echter minder. Vooral het ‘andere’ uiterlijk van het carbon werkt storend. Maar je moet er van houden. Wat functie betreft is er niets mis met de Controltech-delen. De Mavic Cosmic Carbone-wielen staan natuurlijk hartstikke gaaf, maar zijn niet de eerste keuze als het om gewicht gaat. Zoek je de snelste wielen, dan zouden de Cosmic Carbone binnen het Mavic-programma vanwege hun aërodynamische voordelen wel hoog kunnen scoren.

Vork

En dan kun je zelf nog de voorvork kiezen bij Storck. De gemonteerde Storck Stilleto Light UMS-vork is de absolute top binnen het Storck-racevorken programma. Ondanks de slechts 300 gram die de vork weegt is de Stilleto Light UMS erg stijf en stuurt zeer precies. Maar vanwege het lage gewicht geldt wel 85 kilogram als maximaal rijdersgewicht. Wil je geen risico lopen dan neem je gewoon de 30 gram ‘zwaardere’ uitvoering, de Storck Stilleto Light. En vind je de overgang tussen het frame en de vork niet mooi? Storck levert een passend carbon kapje om de overgang vloeiend te maken. Dat weegt echter wel maar liefst acht gram.
Nu komt het totale gewicht van deze Storck Scenario CD 0.9 op 6.94 kilogram zonder pedalen. Nog niet een absolute topwaarde. Maar met een stel andere wielen kun je er tot wel een halve kilogram vanaf halen. En de fiets is gewoon honderd procent functioneel. De schakelwerking is top, de remmen zijn goed en het frame, de vork en de wielen zijn stijf.

Prijskaartje

Zoveel moois kost dan ook wel wat. Voor het frame met balhoofd maar zonder vork moet je € 2650,- meebrengen. De meest luxe Storck Stilleto Light UMS-vork kost dan nog eens € 825,-. Heel veel geld waarvoor je ook al complete carbon-racefietsen met Shimano Dura-Ace kunt kopen. Maar de Storck-prijzen liggen op het niveau waar je ook een Italiaanse topfiets of een vergelijkbare Time, Look, Scott of Specialized kunt kopen. De afwerking plaatst de Storck Scenario CD 0.9 wel helemaal in de top van wat verkrijgbaar is op de markt.
De onderdelen maken van deze Scenario een onwaarschijnlijk dure fiets. Voor minder dan € 8000,- krijg je hem echt niet mee. Maar zo gek hoef je het natuurlijk niet te maken. Met iets eenvoudigere onderdelen bespaar je al snel een paar duizend euro en zit je qua gewicht nog steeds dicht tegen de zeven kilogram aan.

Topfiets

De Storck Scenario CD 0.9 is een topfiets voor de zeer sportieve rijder. Het is één van de best sturende racefietsen op de markt. Ga je dus voor een toptijd in de Marmotte? De Storck is jouw fiets. Voorin meerijden bij de Shimano-Fiets Challenge? De Storck. Rustig een rondje toeren? Mmm, beter maar naar een ander model kijken. Vooral de zithouding is aan de sportieve kant en het stuurgedrag vraagt om een ervaren rijder. Die ervaren rijder kan er dan wel echt maximaal mee door de bochten. Het lage gewicht bij een goede stijfheid doet de rest en verder ligt het aan je benen.
www.storck-bicycles.de