In mountainbike land is Specialized al jaren een begrip. Langzaam aan begint de racetak echter ook steeds bekender te worden. Niet alleen in het High-end segment, maar ook in de wat lagere prijsklasse bouwt de specialist mooi uit ziende kwalitatief goede frames. Tijd daar eens aandacht aan te besteden, beginnend met de Allez.

Tekst en foto’s: Marcel Kruithof

 

Goedkoop racen

Specialized bouwt al jaren naast mountainbikes ook racefietsen. Mede door de sponsering in het profpeloton, momenteel rijdt Gerolsteiner op Specialized, wordt dit ook bij het grote publiek bekend. De toppers rijden echter op een S-Works Tarmac SL (compleet € 9.900,-) en dat is voor de meeste onder ons toch iets te prijzig. De goedkoopste competitieve fiets is de Specialized Allez. En complete Allez is al verkrijgbaar vanaf € 750,-. Wij testen de Specialized Allez Pro Frameset van € 780,-. Dit frame is gemaakt E5 Aluminium Aerotec buizen van Columbus, en heeft een iets aflopende bovenbuis. Het staande gedeelte van de achtervork is van carbon, net als de complete voorvork. Zowel in de voorvork als in de achter vork zijn Zertz-inzettenstukken. Deze inzet stukken hebben, volgens Specialized een trillingsdempende functie. De geteste 58 cm uitvoering weegt 1490 gram en de voorvork 490 gram

 

Opbouwen

Het mooie van een frameset is dat je echt zelf de keuzes kunt maken bij het afmonteren. Deze keer hebben wij gekozen voor een montage met de complete 10-speed Shimano 105-groep. Ook de wielen zijn van Shimano en wel de WH-R500. Om de wielen zijn Michelin Speedium’s gelegd. De Specialized Allez wordt geleverd inclusief Specialized Mindset Plus balhoofdset (1 1/8”) en Specialized Pavé FACT (Functional Advanced Composite Technology) Carbon zadelpen (27.2 mm) met Zertz-inzetstukken. Op de zadelpen is gekozen voor een Specialized Toupé Ti 130 zadel. Voor de stuur-stuurpen combinatie is gebruik gemaakt van de FSA Carbon Pro. De pedalen zijn de Time RXS Titanium Carbon uitvoering

 

Gaan…

De stijfheid van de Specialized Allez. De torsiestijfheid – de doorbuiging van de balhoofdbuis- is 84,9 Nm/º, de bracketstijfheid 50,0 Nm/º en de voorvorkstijfheid 54.3 Nm/º. Deze waarden zijn goed, zeker voor het gebruik waarvoor de Allez is bedoeld. De Allez gebouwd is voor een veel eisende toerder met een naloop van 56 mm, zitbuishoek 73,0º en balhoofdhoek 73,5º. Maar vooral de wielbasis met 1003 mm is hierop van invloed. Daarmee lijkt de Allez toch wel op zijn duurdere broertje, de Specialized Roubaix Elite (zie Fiets 2006/3). Deze heeft echter een nog langere wielbasis en dat maakt het rijden op deze twee fietsen toch nog verschillend. Wil de Roubaix eigenlijk echt alleen maar rechtdoor, kun je met de Allez toch nog behoorlijk goed door de bocht.

Plus

Het comfort op deze fiets is absoluut een pluspunt. Echte bewijzen hebben wij nog nooit gezien, maar de Zertz-inzetstukken lijken hun werk goed te doen. Verder in het frame zeer stabiel. Het rechtdoor rijden is ook met losse handen geen enkel probleem. De Shimano 105-groep functioneert ook meer als voldoende. De schakeling is direct en bijna geruisloos. Misschien dat de gebruik van een complete groep hier toch zijn invloed op heeft. Ook een absoluut plus punt is het Toupé-zadel. Dit zadel uit de Biogeometrie serie van Specialized is het eerste zadel dat niet alleen goed is voor de werking van de edele delen, maar ook nog eens lekker zit en er strak uit ziet.

 

Min

Naast de prettige rij-ervaring heeft de Allez toch ook nog wel wat minpuntjes. Zo is de bovenbuis voor het gevoel aan de lange kant. Met een normale stuurpenlengte zit je toch vrij gerekt op de fiets. Daarnaast is de Allez maar in een kleur te verkrijgen (rood). Dat moet je dus wel bevallen. De door ons gebruikte wielen zijn wel oke, maar wil je lang genieten van een goed setje wielen is de Allez toch wel een setje Shimano WH-R560 waard. De Allez is er al vanaf maat 50 cm, en loopt met 2 cm op tot maat 62 cm. Kijk voor info bij www.specialized.com.