Stevens timmert stevig aan de weg. Al jaren groot in Duitsland, begint het Hamburgse merk inmiddels ook in Nederland voet aan de grond te krijgen. Met kwalitatief goede fietsen voor een prettige prijs.
Zo is ook de Stevens Cyclocross een prettig geprijsde fiets met een aanvaardbare kwaliteit. Circa € 1150,- kost deze fiets.

Tekst en foto’s: Richard Plugge

Aluminium

Het frame van de Stevens Cyclocross bestaat volledig uit 7005 aluminium. Daarmee krijg je een stijf frame, dat niet superlicht is, maar zich prima staande kan houden bij robuust gebruik. Comfort hoeft je van het frame niet al te veel te verwachten. Sterker, de combinatie alu-frame/alu-voorvork zorgt voor een dusdanig stijf ‘frontje’ dat je frame bij hard remmen alle kanten op stuitert.
Licht bijremmen is geen probleem. Maar wie regelmatig hard voor in de remmen wil, heeft echt een probleem. De fiets bokt als een onwillige geit en het is dan uitermate lastig hem in het spoor te houden.
 

Netto gewicht

Wie niet hard hoeft of wil remmen heeft aan de Stevens een strakke fiets met een mooi uiterlijk. Voor je standaard vlakke rondje in het veld is het een prima fiets. Sterker nog, dan kun je er juist mee lezen en schrijven. Hij doet precies wat je wilt. Totdat je hard gaat remmen dus. Het frame weegt 1,66 Kilo en dat is voor een 60 centimeter frame netjes te noemen. De 980 gram voor de vork is behoorlijk aan de maat, wellicht dat daar die stijfheid dan ook vandaan komt.

Stijfheid en geometrie

Een cyclecross fiets is ‘anders’ gebouwd dan een racefiets. De geometrie laat zien dat deze fiets een iets langere wielbasis heeft dan een gewone koersfiets: 1043 mm. Dat is zo’n vier centimeter langer. Die extra centimeters zitten ‘m vooral in de 42,5 cm lange achtervork. Reden: zo kan de modder minder blijven hangen en een langere achtervork zorgt voor een stabieler rijgedrag.
Verder is de balhoofdhoek 71,9 º, de zithoek 73,3 º, de vorksprong 45 mm en de naloop 61 mm. Een mix van stabiliteit en scherp sturen derhalve!
De stijfheidsmetingen wezen uit dat de torsiestijfheid 87,5 Nm/º bedraagt, de bracketstijfheid 43,5 Nm/º en de stijfheid van de voorvork is 82,6.

Compleet

Compleet komt de fiets met een Shimano 105 10-speed-groep, een FSA Gossamer crankstel met 48/38 tandwielen, stevige Mavic-CXP22-wielen met Schwalbe Racing Ralph Evolution 35-mm banden en verder Oxygen-onderdelen zoals de cantileverremmen, zadel- en stuurpen, stuur (Driver) en de ‘froglegs’.
Het Oxygen Cyrius zadel (Velo) zit onverwacht lekker en kleurt ook nog eens perfect.
Compleet weegt de Cyclocross 9 kilo.

Voor wie?

Voor wie is de Cyclocross bedoeld?
Voor iedereen die lekker in het bos wil rossen met een cyclocrosser.
Het Stevens Cyclocrossteam- zie de foto van Heule- rijdt met deze fiets, maar er moet gezegd worden dat die wel wat aanpassingen hebben doorgevoerd. Wie de standaard fiets koopt (de fiets is ook in een Ultegra en een Dura-Ace-versie verkrijgbaar met Ksyrium-wielen) heeft niet de fiets waarmee Sven Nys is te kloppen. Vooral de keuze voor de Racing Ralph Evolution banden is een goede. Je hebt veel grip, voldoende drijfvermogen in echt modder en ook op de weg rolt het goed. Minpunt van de banden was dat er na drie ritten al een fikse scheur in de achterband zat. Pech of gewoon een slechte wang?

Plus

Wie de Steven Cyclocross koopt heeft een heel nette, mooi afgewerkte fiets. De lasnaden zijn heel netjes afwerkt en details als de ‘S’ in de achtervork en de vervangbare achterpat maken het tot een goede aankoop. De fiets hield zich gedurende een halve winter goed. De remblokken sleten wat snel, maar dat is inherent aan het gebruik. Verder valt de slijtage alles mee, gezien de hoeveelheid zand en blubber dat we zijn tegengekomen. Daar helpen de nette afdichtingen voor de kabels natuurlijk aan mee. Alleen de merknamen op het zadel zijn helemaal afgesleten, maar dat vinden we niet erg. meer informatie: www.stevensbikes.com.