Nuchtere Nederlander
Gazelle is net zo Nederlands als drop, Sinterklaas, Jomanda en een broodje Unox. Origineel Hollands handwerk, zo zette de fietsenmaker uit Dieren zich jarenlang in de markt. En een van de ‘Hollandste’ racefietsen van Gazelle is de Vuelta, een toerfiets annex instapmodel.

Tekst en foto’s: Rodrick de Munnik

Degelijk

Betrouwbaar. Geen poespas. Als het een auto was geweest, had je gezegd: start altijd. Dat is een Gazelle en dat gaat ook op voor de Vuelta. Verwacht geen gekke dingen van Gazelle. Het frame met licht aflopende bovenbuis is van gewoon stevig 7000 Aluminium. Het frame is dan welk afkomstig uit Dieren, de productie vindt plaats in het Verre Oosten. De Vuelta is afgemonteerd met een mix van Shimano Sora & Tiagra-onderdelen. Onder andere 9-speed derailleurs, triple crankstel en wielen met halfhoge ‘Continental’ velgen.

Rijden

Op de Vuelta rijd je meteen weg. Het karretje voelt aan als een blok beton op de weg en dat is alleen maar positief bedoeld. Er is geen hindernis op de weg die je uit het lood brengt. Logisch, want het fietsje is zo stijf als een plank met een torsiestijfheid van 128,9 Nm/º. De stalen voorvork doet daar niet veel voor onder: 119 Nm/º en de bracketstijfheid is met 49,5 Nm/º ook in orde. Een sprinter in de Tour de France zou jaloers zijn op zulke getallen! Een klimmer wat minder. De Vuelta is wel wat aan de zware kant: 1980 gram voor het frame. Er zit een alu voorvork in, die nog eens 780 gram gewicht toevoegt. Totaal weegt de fiets 11,1 kilogram. Die extra kilo’s voel je alleen als je een flinke berg gaat beklimmen.

Beginners

Voor beginnende wielrenners, die alles nog moeten ontdekken, is de Vuelta een prima koop. Wie niet de beste tijd hoeft te rijden in tochten als de Marmotte, maalt niet om die extra grammen. Maar is wel blij met de degelijkheid en het rijcomfort. In vergelijking met andere zogenaamde instapmodelen scoort de Vuelta prima op dat vlak. Ook de montage van de verstelbare stuurpen is een goed idee van de mannen uit Dieren. Zo kun je ontdekken welke zithouding het best bij je past: in het begin rechtop en naarmate je meer fietst wat sportiever. De geometrie is met een balhoofdhoek van 71,1º , zitbuishoek van 74,3º , wielbasis van bijna 99 centimeter en een naloop van 65 uitstekend geschikt voor wie op een verantwoorde wijze wil leren ‘racen’.

Plus en Min

Degelijkheid en betrouwbaarheid mag dan een prijs hebben in de vorm van een hoger gewicht, 11,1 kilo voor een complete fiets is zelfs voor een instapmodel aan de hoge kant. Ook bij de afmontage hebben de mecaniciens een steekje laten vallen. Zo staan de remgrepen bij ons testmodel op een verkeerde plek op het stuur, zodat het voor geen meter zit. Geen probleem hoor, want je kunt ze zelf op een andere plek zetten, maar je moet wel even weten dat het beter kan. En het kost je hoogstwaarschijnlijk een nieuw stuurlintje. Een schone taak voor de dealer. De Vuelta is er in vier maten en kost 899,-. Informatie via www.gazelle.nl.