Had Trek vroeger nog modellen die met een cijfer begonnen, nu heeft ze de collectie racefietsen ingedeeld in Madone (aero), Emonda (licht) en Domane (endurance).

De Domane AL 2 is met 649 euro de goedkoopste Trek-racefiets die je kunt kopen. Alpha 100 aluminium frame, carbon voorvork en een afmontage met Shimano Claris 2000 – dat is een 8-speed groep met Dual Control-shifters. Voor 200 euro méér heb je de AL 3. En als groep heb je dan de Shimano Sora R3000, 9-speed.

De bovenbuis loopt af, de balhoofdbuis heeft een kenmerkend bolle vorm met Trek-logo, vooraan zit een OCLV carbon voorvork en zowel voor als achter zijn er nokjes te vinden – goed verstopt! – voor spatbordjes. De derailleurkabels lopen gewoon aan de linkerkant buitenlangs; in vergelijking met intern lopende kabels scheelt dat gewicht. De achterremkabel loopt van rechts naar links ook langs de bovenbuis.

Nette eerste racefiets

De Domane is een heel nette eerste racefiets. Mooie, diepzwarte kleur en zonder opsmuk. De AL heeft in vergelijking met de andere Trek-racers een iets langere balhoofdbuis in combinatie met een iets korte bovenbuis. Ideaal als je een comfortabele racer wilt hebben. Heb je eenmaal je positie gevonden, dan kun je goed gas geven met deze AL 3. Erg licht is-ie niet, wel heel vertrouwd en stabiel. Schakelen en remmen zijn 100 procent Shimano.

Wat valt er tegen? Een behoorlijk breed stuur. Trek heeft als enige fiets in de test no name remmen en de naven van de Bontrager-wielen lopen wat ‘rauw’. Maar het is dan weer een voordeel dat er veel mooie middenklasse wielsetjes voor velgremmen worden aangeboden. En: voor zo’n 60 euro heb je een stel Shimano 105 dual pivot remmen.

Bekijk hieronder de detailfoto’s.