Heel veel introductie behoeft Zannata niet meer volgens ons. Het Belgische merk is actief op de weg en in het veld. En het gaat hier nu over ‘de cross’. Af en toe een stukje asfalt, maar vooral naast de weg. Door de jaren heen heeft Zannata een heel mooi cyclocross palmares opgebouwd. Denk maar aan de wereldtitels van Mathieu Van der Poel (2013) en de Belgische titels van Sanne Cant.
ZZannata heeft een vijftal ‘crossers’. Allen aangeduid met een Z. De Z60 is een gravel fiets, de 46, 36 en 15 crossers. En alle drie zijn ze er -nog steeds- met velgremmen. De Z46 is er ook in een Disc uitvoering. Velgremmen? Ja, er is nog steeds een kleine markt voor. Niet elke crosser heeft schijfremmen nodig. En heel veel crossers hebben nog een schuur vol met wielen voor remblokjes. En wie een crossfiets zoekt die ook nog eens ‘meteen’ licht is heeft aan een crosser met velgremmen een goede keuze. Deze Z46 bijvoorbeeld. Zannata biedt het frame los aan of compleet opgebouwd met Shimano of SRAM. Vanaf 1895 euro voor een machine met 105, Rotor en Miche. Los kost de Z46 1195 euro. Het frame is er S, M, L, XL en XXL. Dit is een maatje L.
1250Los weegt het frame 1250 gram, de full carbon voorvork met twee maten lagers doet 450 gram. Op de meetbank scoort het frame met 101 nm prima. Wat zit er op en aan? De remkabel loopt door de bovenbuis, de derailleurkabels door de onderbuis -ze komen onder het bracket weer naar buiten. Het bracket heeft BSA draad. De voorrem loopt via een aparte losse klem onder de stuurpen, die van de achterrem heeft een vaste nok op de ‘wishbone’ achtervork. Het frame is compatible met zowel dubbel, 1X en Di2. Een L heeft een balhoofdhoek van 72°, zithoek 74°, wielbasis van 1010 en een stack en reach van respectievelijk 559 en 375.
Uit de schuurOpgebouwd met SRAM Rival 1 X met een ‘42’ voor en 11/28 achter, Shimano CX remmen, Shimano Dura Ace C24 wielen -juist, een stel wielen uit de schuur!- en een stel Challenge Grifo 33 mm banden, Ritchey pedalen en Deda delen weegt de fiets 8,15 kilo. De derailleurkabel loopt rechts door de onderbuis. Even een stikkertje onder de kabel tegen het schuren. En dan het veld in.
Old skool!Net als vroeger! Even je positie zoeken, kont naar achteren, handen op de hendels en gas erop. ‘Bam, gaan met dat ding’. Even zoeken in de bochten, insturen, beetje remmen en dan weer aangaan. En ja, er komen klappen door, maar niet zodanig dat je voor eventuele voortplanting ‘perikelen’ hoeft te vrezen. Beetje remmen? Ja. Als je schijfremmen gewend bent dan is dit natuurlijk ‘afzien’. Maar ach, als je op bekend terrein blijft en geen ‘dikke’ afdalingen doet remmen die Shimano remmen ‘gewoon’ goed. De remmen dateren al weer van een paar jaar geleden; Shimano heeft de ontwikkeling stopt gezet van ‘old skool’ velgremmen. Logisch. De remmen maken ook nog van dat ‘oude’ geluid… een kruising tussen het geluid van een kat in het nauw en versleten remblokken op ijzeren remschijven… Je hoort je remmen. OK, rauw is de 46 natuurlijk wel. Gelukkig maar. Geen vering, alleen wat demping uit de soepele bandjes. Tubes? Er zijn heel wat tweedehands setjes in omloop nu iedereen op schijfremmen is overgestapt… Het ‘gevoel’ van de 1X versterkt dit ook nog eens. Schakelen gaat snel en met een zeer duidelijke en hoorbare klik.
Nog steedsNieuw zo’n velgrem crosser? Nee, totaal niet. Maar de Z46 is nog steeds een prima crosser waarmee je met vertrouwen de strijd kan aangaan met je concurrenten in een van de vele nevenbonden die België rijk is… Het ’tuig’ stuurt snel en precies en schouderen gaat gemakkelijk ( ja, die bidonhouder kan eraf!). Koop zo’n Z46 alleen als je zeker weet dat je deze ‘op’ gaat rijden; over een seizoen of twee wil niemand meer een crosser met velgremmen… maar zoals al gezegd: ga je hier vooral weide crossen doen of plattelands ‘gravelen’ -zonder bepakking!- dan voldoet de Z46 prima. Zelf opbouwen en compleet kopen!Meer info:
www.zannata.beFotografie: Remco Veurink