De Giulia-fietsen maken het leeuwendeel uit van de Sensa-racecollectie. Verschil zit ’m in de toevoeging: je hebt Evo, Aero, G3 en deze Superleggera.

Ook de fabrikant uit Almelo zet in op schijfremmen, maar dat wil niet zeggen dat frames met velgremmen geheel uitgebannen zijn. Integendeel: Sensa sponsort een wielerploeg en die moet nog steeds met velgremmen koersen. Voor ons heeft dat zo zijn voordelen: Sensa verkoopt heerlijk lichte fietsen waarvoor je niet gelijk je levensloopregeling aan hoeft te spreken. Compleet weegt de SuperLeggera 7,1 kilo.

Beeld: Remco Veurink

Lekker licht, maar erg zwart

Monteer je hem met Dura-Ace, dan zit je al op de UCI-limiet van 6,8 kilo. Het Generation 6+ carbon frame heeft een monobox bracket, oversized boven- en onderbuis en een standaard ronde staande buis. Verder heeft de SL een rechte Supra carbon voorvork, een strak vormgegeven balhoofd en slanke staande achtervorken. Een 55 centimeter frame weegt inclusief voorvork nog geen 1250 gram. Onze in twee kleuren zwart uitgevoerde testfiets had, naast de Ultegra 8000-groep, een Concor-zadel en nieuwe Supra RA Elite-wielen met luxe Vittoria-banden. De klem op de zadelbrug van de 27,2 millimeter zadelpen vinden wij niet ideaal: hij is licht uitgevoerd, maar het zadel mooi pas maken en vastzetten is een hele toer.

Als je met deze Giulia Superleggera de weg opgaat denk je wellicht onwillekeurig aan een Specialized Tarmac, Cervélo R5 of Trek Emonda. Het is een heerlijk simpele ‘koersfiets’. Of het nog wel kan, een racer met velgremmen? Jazeker wel. Je moet goed weten wat je ermee wilt. Het is ook dubbel: schijfremmen remmen beter en daar heb je vooral profijt van als je bergaf gaat. Maar het lage gewicht van een fiets met velgremmen geeft je bergop weer een boost. Bedenk ook: als je een racer van 7 kilo met schijfremmen wilt, ben je al snel het dubbele kwijt.

Sensa Giulia SuperLeggera


Supra-stuurpen: prima! Een slanke achterkant, met velgremmen.



Jammie!