De fiets wordt geleverd met drie verschillende stukjes kunststof, die een verschillende demping hebben, van harder naar zachter. Je kunt de kunststof zelf omwisselen door een paar boutjes los te draaien. Denk je dat vering duf is, dan is een blik voldoende om dat te ontkrachten. De Cento10NDR oogt namelijk heel strak. De Italianen hebben rekening gehouden met de aerodynamica en je ziet nagenoeg geen kabels. Er is hard aan gewerkt om alles intern te laten lopen.Wilier Cento10NDR
Wat ook bijzonder is, is dat het frame geschikt is voor zowel schijfremmen met steekassen als velgremmen met snelspanners. Wilier heeft de NDR met een fractie hogere balhoofdbuis en een iets minder agressieve geometriegeproduceerd. Voeg daar nog de slanke – en flink doorbuigende – 27,2 millimeter Ritchey-zadelpen, de 28 millimeter Vittoria-banden en natuurlijk de Actiflex aan toe. De fiets pakt onregelmatigheden makkelijk op en laat dan daar weer los. En snelheid? Je kunt gewoon hard knallen met de Wilier, zeker als je even uit het zadel gaat. Super stijf is het frame niet – dat komt zeker ook door de extra link net onder de zadelpen –, maar even spelen met de afstelling en de bandendruk en je stuurt de NDR zo plat mogelijk de bocht in. We spreken af: jij houdt je hoofd erbij, de anderen hebben het nakijken…

Oef. Mooi!

Verwisselbare patten.

De Wilier Cento10NDR, prijs voor frame en vork? €2400.
Dit is een artikel uit Fiets 08. Bestel het magazine hier voor met Italiaanse racetesten.

