Kan dat, een fiets die tegelijk lichtvoetig, wendbaar en comfortabel is? Nou, ja dus. Deze Specialized Roubaix Pro laat dat volledig zien.

Door Thijs van Amerongen

De Roubaix is het endurance-model in het assortiment van de Amerikanen. Hij is afgemonteerd met een setje Roval Alpinist-wielen en een SRAM Red eTapgroepset: een extra reden om de fiets eens lekker lang uit te proberen. Ook ben ik benieuwd naar de nieuwe versie van de Future Shock, het verende element tussen de stuurpen en het frame. Ik ben altijd enigszins sceptisch geweest over het nut van zo’n systeem. Om dat goed te testen, neem ik de Roubaix mee op vakantie naar het Italiaanse Montalcino. Strade bianche-gebied. Sterrato 8, de witte gravelstrook bij Pieve a Salti, lijkt me een ideale plek om te beginnen.

Op het asfalt ernaartoe merk ik gelijk dat deze Roubaix erg lekker loopt: hij is heel lichtvoetig en wendbaar. Het ovale stuur ligt goed in de hand: hij is niet te dik en niet te dun. Vol een bocht in smijten kan, maar is toch ook opletten geblazen. Het bracket van de Roubaix ligt behoorlijk laag, dus als je doortrapt in een bocht kun je vrij snel met de pedalen de grond raken.

[Toevoeging: Dit is een fiets uit de testvloot van Specialized. Er zitten onderdelen op die niet op de winkelmodellen zitten, zoals de genoemde Alpinist wielen en de RED groepset. Dit model staat ook niet in deze kleur in de winkel. Vanwege de grote onderdelen schaarste is er voor gekozen de fiets toch op te nemen in de test.]

Specialized Roubaix Pro

Maar hoeveel fietsers uit de doelgroep doen dat? Je koopt een Roubaix voor het comfort, niet om grote risico’s te nemen. Op de gravelstrook kun je de Roubaix pas goed op waarde te schatten. De Future Shock doet echt zijn werk. Zelfs op de dwarsribbels – die remmende auto’s in afdalingen veroorzaken – voelt de Roubaix nog vrij comfortabel en zeker aan. Als je dan ook nog je bandenspanning wat laat

zakken, dan rijd je met plezier over gravelwegen, kasseienstroken of slecht asfalt, en kun je op de tussenstukken ook nog gewoon prima snelheden behalen. Enige nadeel is wel dat de Future Shock bij het remmen in een steile afdaling, of tijdens een sprintje, soms ook wel eens inveert. Soms ook niet, dus het komt altijd als een verrassing. En dat voelt toch wat ongecontroleerd aan.

Wat er verder nog door mijn hoofd schoot onderweg? Dat ik de Roubaix graag eens mee zou willen nemen naar de Granfondo Strade Bianche, de Tro Bro Leon… en Parijs-Roubaix natuurlijk!

Alle informatie over de Specialized Roubaix Pro:

Specialized Roubaix Pro
Geen helling te steil. 

Specialized Roubaix Pro
Specialized Turbo Cotton 26 millimeter bandjes. 

Specialized Roubaix Pro


Dit is een artikel uit Fiets 10. Bestel het magazine hier voor slechts €6,75.