Het is je ongetwijfeld niet ontgaan: Jasper Stuyven heeft zaterdag de Omloop Het Nieuwsblad gewonnen. De Belg van Trek-Segafredo vloerde in een sprint zijn landgenoot Yves Lampaert. Dat deed Stuyven op de Trek Madone SLR9 Disc. Wij lichten die fiets uit.

Bij Trek-Segafredo hebben de renners gedurende het seizoen de beschikking over drie fietsen: de Madone, Domane en Emonda. Allemaal komen ze overeen dat ze bestaan uit dezelfde letters, maar verder zit er wel degelijk verschil tussen de fietsen. De Emonda is bijvoorbeeld een fiets voor klimmers, de Madone werd zaterdag in De Omloop gebruikt.

Trek Madone SLR 9 Disc

Met succes, want Stuyven won er de openingsklassieker op. De naam Madone refereert aan de Col de Madone, de oefenklim van Lance Armstrong in de buurt van Nice. De Madone is er al sinds 1997, de nieuwe versie sinds 2015. Sinds kort is er ook een Madone Disc. Deze is vuurrood en draagt de naam SLR 9 Disc.

Collega Menno schreef er in Fiets 07/2019 het volgende over. “Platte onderbuis, platte staande buis, licht gebogen bovenbuis en bijna niet zichtbare overgang tussen voorvork, balhoofdbuis en stuurpen. En natuurlijk de ingebouwde IsoSpeed Decoupler vlak bij de ‘zadelpen’. Het OCLV-stuur rust via een viertal deelbare spacers op de balhoofdbuis. Je kunt het wel verstellen, maar slechts beperkt. Dat is niet erg: een aero stuur past gewoon mooi bij dit soort fietsen.”

“De zithouding is hoe dan ook dwingend sportief, Trek noemt dit de H1.5 geometrie. Die valt dan weer tussen de 1 en 2; de eerste is super ‘aggressive’, de 2 wat meer relaxed. Deze Madone komt pas echt tot zijn recht als je zelf vaart kunt maken. Het frame resoneert, de hoge wielen klapperen lekker op de keitjes en ja, je hóórt ook de hoge velgen. Het is echt een fiets voor wie gezien en gehoord wil worden. De 7 centimeter hoge ‘TREK’ letters helpen hierbij.”

“De aandrijving: 12-speed SRAM eTap AXS. Mooi, geen stroomdraden meer! Ja, het schakelt nu net zo snel als Di2, de derailleur licht groen op als je wisselt -en eigenlijk is het niet heel veel anders dan een 11-speed. Voor heeft de SLR een 48 als grootste en achter een tandje 10. 10-28. In de praktijk zul je waarschijnlijk vooral 50/17 en 19 rijden. O ja: een 12-speed cassette kost snel 270 euro (maar als je 12.699 euro uitgeeft voor de Madone dan kan dat er nog wel bij). En de 12-speed cassettes zijn nu al befaamd om de duurzaamheid. Je kunt een 10-33 monteren en dan ben je met 37 voor klaar voor de bergen. Hoewel: de Madone is geen klimfiets. Zo compleet weegt-ie bijna 8 kilo. En dat is flink voor een racer in deze prijsklasse.”

“Het is echt een fiets voor wie gezien en gehoord wil worden.”

Tijdens de Omloop reed Stuyven met een XXX-aerostuur. De helm die hij droeg was van een Velocis van Bontrager, de bril van Koo (Open Cube). Bekijk hieronder nog wat mooie plaatjes van Stuyven’s fiets en onze testfiets, vorig jaar gebruikt voor een fotoshoot op De Muur.

Jasper Stuyven 2020
Jasper Stuyven op zijn Trek Madone SLR 9 Disc.

Trek Madone SLR 9
De aandrijving: 12-speed SRAM eTap AXS.

Trek Madone SLR 9
XXX-aero stuur. 

Trek Madone SLR 9
Bontrager Aeolus XXX6 TLR-wielen.

Jasper Stuyven 2020 Jasper Stuyven 2020