Aike Visbeek
Budget
Drie ritzeges én de groene puntentrui in de grootste wedstrijd van het jaar, die over de hele wereld wordt uitgezonden. Behaald door een unieke renner met een bijzonder levensverhaal. Betere reclame voor het binnenhalen van een nieuwe of extra (hoofd)sponsor is niet mogelijk, zou je zeggen. Toch bleef het ondanks die uitstekende publiciteit in de daaropvolgende maanden angstvallig stil op de burelen van Intermarché-Wanty. De vurig gewenste financiële injectie kwam er niet voor de Belgische formatie, die in 2021 toetrad tot de hoogste divisie van het wielrennen. Het gezamenlijke budget van de achttien World Tour-teams steeg – volgens de Gazzetta dello Sport die een paar maanden terug de officiële UCI-cijfers inzag – van 499 miljoen euro in 2024 naar 570 miljoen euro dit jaar. Daarmee is het gemiddelde budget van een WT-team nu 32 miljoen. Met een financiële huishouding van 16 miljoen zit Intermarché, dat wat betreft budget op de achttiende en laatste plaats staat, daar precies de helft onder. Ter vergelijking: Tadej Pogačar verdient volgens de Italiaanse sportkrant in zijn eentje op jaarbasis al 8 miljoen euro salaris bij UAE Team Emirates-XRG. “Het budget dat we nu hebben past bij de ploeg die we hebben,” aldus Visbeek, die vier jaar geleden aan boord kwam toen Intermarché de opstap naar de World Tour maakte. “Dat betekent dat we één renner van het niveau Biniam Girmay kunnen hebben. Als we er een topper naast willen hebben, dan moet het budget groeien. Dat geldt ook voor het behouden van onze renners en talenten. Afgelopen winter hebben we met Mike Teunissen en Madis Mihkels twee jongens verloren die we met meer budget hadden kunnen behouden. Ik wil er niet dramatisch over doen, maar de realiteit is dat we elk jaar één of twee goede renners verliezen. We hebben een jonge ploeg die zich snel ontwikkelt.‘Ik wil er niet dramatisch over doen, maar de realiteit is dat we elk jaar één of twee goede renners verliezen’

Procycling Seizoengids & Klassiekers 2025

Bij Flanders Classics spreken we met CEO Tomas Van Den Spiegel over de overname van de Amstel Gold Race en de toekomst van het wielrennen. Tim Wellens kiest voor een relaxtere rol, terwijl Riejanne Markus zich bij Lidl-Trek ontwikkelt als klassementsrenster en tijdrijdster.
Na een lastig jaar wil Visma | Lease a Bike in 2025 weer de koppositie pakken, terwijl Lidl-Trek bewijst dat teamwork topfavorieten kan verslaan. Ook wordt de transfermarkt dynamischer dan ooit—zaakwaarnemers delen inzichten over trends en verschuivingen in het peloton.
Het seizoen belooft spektakel, en met de Seizoengids & Klassiekers van Procycling ben je overal op voorbereid. Mis niets van het nieuwe wielerseizoen!
