Dylan van Baarle en twee andere renners van Jumbo-Visma rijden in Parijs-Roubaix met een revolutionair bandenoppompsysteem, KAPS genaamd. Maar wat is het, hoe werkt het en waarom rijden niet alle Jumbo-Visma-renners er mee?

KAPS staat voor Kinetic Air Pressure System. Het is ontwikkeld door het Eindhovense Hubtech en wordt -ook aan consumenten- verkocht door Gravaa. Het is een systeem waarmij je tijdens het rijden de spanning van de banden kunt aflaten en weer oppompen. Vergelijkbare systemen worden al langer gebruikt in de autosport, bijvoorbeeld tijdens de bekende woestijnrally Dakar.

Gravaa KAPS Jumbo Visma
Alle belangrijke componenten van KAPS zijn in de naaf verwerkt, waaronder een drietal kleine compressors (twee zichtbaar op de afbeelding)

Dankzij het systeem kun je op alle ondergronden met een ideale bandenspanning rijden en dat is in Parijs-Roubaix natuurlijk ideaal. Voor een van de vele kasseienstroken verlaag je je bandenspanning, om eenmaal op een vlakkere ondergrond weer te kiezen voor een hogere bandenspanning.

Hoewel de aansturing elektronisch is, wordt voor het oppompen zelf pedaalkracht gebruikt. De renners die dit systeem gebruiken moeten na een kasseienstrook dus even extra op de pedalen gaan om de banden weer op hogere spanning te krijgen. Toch belooft Gravaa een flinke vermogenswinst onder aan de streep: gemiddeld een voordeel van zo’n 20 watt, met pieken tot wel 60 watt. Tijdens de koers zijn dat zeer significante cijfers!

Van Baarle wel, Van Aert niet

De nieuwe technologie is goedgekeurd door de UCI en wordt behalve door Van Baarle ook door Christophe Laporte en Edoardo Affini gebruikt. Opvallend is dat kopman Wout van Aert ervoor gekozen heeft de techniek nĂ­et te te gebruiken. Na trainingsritten met KAPS afgelopen week liet de ploeg hun renners zelf kiezen om het wel of niet te gebruiken.

Van Aert gaf eerder al aan te twijfelen om KAPS te geberuiken omdat de techniek nog zo nieuw en onbekend is. Dat maakt het risico op kinderziektes groter en dat risico wil de topfavoriet tijdens een van zijn belangrijkste koersen van het jaar simpelweg niet lopen. Dat doet denken aan eerdere technische innovaties in de koers, zoals schijfremmen, dikkere banden en elektronisch schakelen. Ook die technologie werd niet direct massaal geaccepteerd, maar moest zich eerst bewijzen.

Hou zondag Van Baarle, Laporte en Affini dus goed in de gaten, net als de renners van Team DSM. Zij rijden namelijk met een vergelijkbaar systeem van Scope-Atmoz. Als zij dit jaar goed preseteren zal KAPS ongetwijfeld een blijvertje worden in de wielerwereld.

Beeld: Gravaa, Jumbo-Visma