![](https://www.fiets.nl/app/uploads/import/news/NewsThumb_579302010113225.jpg)
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/import/news/NewsThumbAl1_645930201095713.jpg)
Sabma, het BeNeLux service centre, is wel bereikbaar voor vragen en advies maar neemt geen werk aan van particulieren. Ondanks dat Sabma in het Duitstalige deel van België zit wordt je keurig in het Nederlands te woord gestaan. Voor contactgegevens klik je hierZoals bij iedere reparatie die via een dealer gaat is ook Sabma niet degene die de prijs bepaald. De bedragen die Sabma rekent zijn zeer inzichtelijk:
Voor jaarlijks onderhoud bedragen de kosten ongeveer 120 euro, voor de echte veelrijders die hun vork vaker dan jaarlijks opsturen gelden er speciale tarieven.
Een complete revisie zoals beschreven in Fiets kost rond de 180 euro.
Hierbij komen de werkzaamheden van je fietsenmaker; uit- en inbouwen, verzendkosten en de tijd die het geven van goed advies nou eenmaal kost.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/import/news/NewsThumbAl2_449302010101506.jpg)
In SRAM traditie zijn de complete technische handboeken beschikbaar. Daarmee kan je in principe alles zelf, ook grote revisies, als je maar handig genoeg bent. In de praktijk blijk je allerlei speciaal gereedschap nodig te hebben zodat je voor de echt moeilijke klussen je vork beter kunt inleveren.Ook Rockshox werkt uitsluitend via dealers, die kunnen vaak het eenvoudigere onderhoud zelf verrichten. Het landelijke service centre rekent geen vaste tarieven, per vork wordt bekeken wat de kosten zullen zijn. Laat dus, als je dealer je vork opstuurt, eerst een prijsopgave maken.
Prijsindicaties:
Jaarlijks onderhoud 70 euro
groot onderhoud inclusief glijbussen 120 euroUiteraard ook hier zonder de kosten van je fietsenmaker;
uit- en inbouwen, verzendkosten en de tijd die het geven van goed advies nou eenmaal kost.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/import/news/NewsThumbAl3_7859302010104509.jpg)
Vanwege de afwijkende bouw zijn er maar weinig dealers die een Headshok vork kunnen servicen. Heeft je dealer alle kennis, kunde en materialen in huis, prijs je dan gelukkig. Mits goed onderhouden gaat een headshok de rest van je leven mee.
Opsturen kan naar Cannondale zelf, en naar 88+, de ‘huistuner’ die ook de vorken voor de profs opbouwt.88+ (zeg: eighty-aid) is een Duitse tuner die een dagtaak heeft aan het onderhouden, repareren maar vooral ook tunen van Headshok vorken. In België heeft Kristof een filiaal, waar je dealer je vork heen kan sturen maar waar je ook zelf terecht kunt. Op zijn website vind je zeer uitgebreide informatie over bijna alles. Prijzen per model en type, tips, en zelfs de uitnodiging een onderhouds clinic te volgen. Klik hier voor de website van 88+ Benelux DT Swiss heeft het keurig voor elkaar. Via deze link vind je alle mogelijke gebruiksaanwijzingen, Niet alleen van vorken en dempers maar ok die van de naven en wielen.
In Nederland is Juncker het service centre, klik hier
en in België kan je terecht bij Guru sport, klik hierMarzocchi heeft zijn website het best voor elkaar, de handleidingen van de afgelopen 12 jaar zijn zó terug te vinden.
Klik om te beginnen hier.
Ga nu met je muis op ‘Forks’ staan en kies dan bijna onderaan voor ‘forks by model year’.
Scroll naar links of rechts en klik op jouw vork. Je kunt dan recht kiezen voor ‘owners manuals’.
Voor service kan je terecht bij cosmicsports, of stuur een mail
101026