Nieuws uit Lille! Deze keer niet over de Tour, maar over een nieuwe endurance-racefiets van VAN RYSEL. Na de aeroracer, de RCR-F, presenteert het merk nu de EDR CF ULTRA: speciaal ontwikkeld voor fietsers die houden van lange dagen in het zadel. Het frame weegt 830 gram en biedt ruimte voor banden tot 38 millimeter.

Volgens VAN RYSEL is er zo’n tweeënhalf jaar gewerkt aan de ontwikkeling van de EDR CF ULTRA. Het ingenieursteam uit Lille ontwikkelde een hoogwaardig carbon frame met een keurig gewicht van 830 gram (maat M). Om comfort tijdens lange ritten te garanderen, is de carbon-samenstelling zo ontworpen dat er meer flexibiliteit zit bij het bottom bracket en de achterbrug, zonder in te leveren op de nodige stijfheid en responsiviteit.

In vergelijking met de allround racer, de RCR, heeft de EDR CF ULTRA een hogere stack en kortere reach, precies wat je verwacht van een endurance racer gericht op comfort tijdens lange afstanden.

Gemaakt voor de lange afstand

Het frame biedt ruimte voor banden tot 38 millimeter en heeft plaats voor zowel spatborden als drie bidonhouders (waarvan één onder de onderbuis). De half-geïntegreerde cockpit, mede ontwikkeld met het Italiaanse Deda, net als bij de RCR-F, is compatibel met een opzetstuur en andere accessoires.

Prijzen & beschikbaarheid

De EDR CF ULTRA is vanaf nu online te pre-orderen. De goedkoopste uitvoering met Shimano 105 Di2 en VAN RYSEL VR35 carbon wielen kost 3.499 euro. Wil je liever Shimano Ultegra Di2, uitgevoerd met de SwissSide Hadron Allroad 350 wielen, dan betaal je 4.899 euro.

Ook is er een speciale LTD-uitvoering met SRAM Force AXS, die beschikt over een dynamonaaf ontwikkeld met DT Swiss en Shutter Precision, inclusief geïntegreerde verlichting en USB-laadmogelijkheid met interne bekabeling. Deze kost 5.099 euro.

Meer informatie vind je op de website van VAN RYSEL.