Trek USA. Zo presenteert het merk uit Waterloo, Wisconsin zich graag. En ja, van origine is Trek natuurlijk ook 100% USA, maar omdat het merk ook –en misschien wel vooral- in de ‘rest of the world’ verkocht wordt is een goede bereikbaarheid van levensbelang. En dat houdt ook in dat het wel handig is om dicht bij de markt te zijn: Europa dus. En dan heb je te maken met zaken als ‘wie, wat, waar’. ‘Wie’ kopen de fietsen, ‘wat’ zit er op en ‘waar’ is het makkelijkste qua infrastructuur. Veel onderdelen worden in het Verre Oosten geproduceerd –ook van de Trek fietsen. Slechts de duurdere OCLV 600 en 700 carbon modellen worden in de VS geproduceerd. De andere modellen zonder uitzondering in Azië. Net als Bontrager en Shimano onderdelen en zaken als banden en kabels die op de fietsen zitten. Trek heeft dan ook fabrieken in het Verre Oosten, maar ook in Duitsland. In 2002 nam Trek de fabriek van het Duitse Diamant over. Die fabriek staat tegenwoordig in Hartmannsdorf, een stadje op een uur rijden van Dresden. Voormalig oost-Duitsland dus. 250 werknemers telt de vestiging nu. Er worden ondermeer de Émonda ALR en SL 6, Domane 5 en Crockett geproduceerd. De frames komen gespoten en al binnen en worden daar opgebouwd. Er zijn twee productielijnen: de ‘A’ is voor alle modellen ‘zonder stroom’, de ‘B’ is voor.. juist. Er worden trouwens ook Diamant fietsen gebouwd –die zijn alléén voor de Duitstalige markt.

35 per dag

Ook opvallend: er is een aparte werkplaats waar de ‘Project One’ gebouwd worden. Dat zijn de ‘custom’ modellen waar je als klant zelf je model, de kleurstelling, de onderdelen en de geometrie kan kiezen via www.trekbikes.com/projectone. Dat zijn de ‘6’ series Madone, Domane, Émonda racers, de Silque SSL dames racer, de Speed Concept tijdritfiets en de Procaliber MTB’s De frames? Die worden in de VS geproduceerd en –inderdaad- custom gespoten. Daarna worden ze naar Hartmannsdorf verscheept. En daar werken vier werknemers bij de opbouw van de fietsen. Elke werknemer heeft een werkbank en –uiteraard- een computer waar alle benodigde info te vinden is. Bij elk frame hoort een bak met onderdelen: van derailleurs en stuurpen op lengte tot ‘press fit’ lagers en cassette. Zaken als spacers en ‘top caps’ zijn te vinden in een voorraadkast. Er worden maximaal vijfendertig ‘Project One’ racers per dag gebouwd. De nieuwe Madone met de geïntegreerde stuur ‘unit’, de ‘direct mount’ remmen en de bekabeling neemt circa 10 % meer tijd in beslag dan een relatief eenvoudige Domane. Het gros van de Project One modellen bestaat echter uit de nieuwe Madone modellen… Handigheid, heel veel ‘liners’ en een werknemer die veel ervaring heeft met het trekken van de derailleur en remkabels door het stuur helpen het geheel lekker spoedig te doen verlopen. En de werknemers werken nauwkeurig en zeker niet overdreven gehaast. De fiets wordt niet 100 % gemonteerd aangezien de ‘Project One’ fietsen vanuit Hartmannsdorf naar de dealers in Europa worden verstuurd ( de ‘P One’ modellen voor de VS worden in Waterloo opgebouwd ). Daar wordt de laatste hand aan de fiets gelegd. ‘Gewone’ Trek fietsen gaan in een vrij ‘basic’ kartonnen doos, deze modellen hebben een eigen ‘Project One’ doos. Met meer ‘tie raps’, meer PVC materiaal en heel veel bubbeltjes plastic. Uiteraard gaan ook de wielen mee de doos in. Ook de duurdere Bontrager wielen worden in Hartmannsdorf geproduceerd. www.trekbikes.com