Tekst: Menno Grootjans, foto’s Menno Grootjans, Trek


De Trek Madone is zoals we hem kennen al een jaar of vijf op de markt. Tijdens de Tour de France reed Armstrong met de Madone als opvolger van de 5900. In tegenstelling tot de 5900 –en de andere OCLV carbon modellen- was de Madone op een andere manier gebouwd. Gebruikte men voor de 5900 losse framebuizen die middels lijm met delen als balhoofdbuis, bracket, zadelpenlug en achtervork verbonden werden, de Madone had een boven- en onderbuis die met elkaar verbonden waren en die net weer wat anders vormgegeven waren. Nu, halverwege 2007, introduceerde Trek de ‘all new Madone’. Zelfde naam, maar wel totaal nieuw!

 


We zetten de karakteristieken even op een rijtje. Binnenkort volgt een echte test in FIETS; waarschijnlijk in het augustus nummer. De Madone zal voor het eerst tijdens de Dauphiné Liberé –vanaf 10 juni dus- door de renners van Discovery Channel gebruikt gaan worden. De nieuwe Madone bestaat uit zeven delen: oversized onderbuis met bracket, bovenbuis met balhoofdbuis, zadelpenlug met staande buis, twee achtervorken en twee aluminium achterpatten. De achterremkabel loopt door de bovenbuis. Materiaal is OCLV carbon. O(ptimum)C(ompact)L(ow)V(oid) staat voor carbon laminaat zonder ‘kieren en gaten’. Met andere woorden: de carbon matten worden handmatig in een mal geplaatst en er wordt voor gezorgd dat dit zeer nauwkeurig gebeurt. Voortaan wordt het OCLV carbon niet meer in cijfers aangeduid maar in kleuren: OCLV rood is de top, daarna OCLV zwart en OCLV wit. De Madone frames worden allemaal met de hand gemaakt in Waterloo. Een frame kost twee dagen werk, 12 mensen -waaronder Bill met de lijmmal van de Madone in zijn handen- zijn bezig met een frame. Van de oude Madone zijn circa 10.000 stuks verkocht; de nieuwe Madone moet dit aantal zeker gaan halen. En liefst meer.

 


De Madone heeft geen rechte bovenbuis, maar een ‘sloping’ bovenbuis.  De staande buis is deels doorgetrokken waarna een een zadelpen over de staande buis wordt gestoken ( er zijn twee lengtes 120 en 160 mm). De zadelpen wordt vastgezet met een klem ( twee boutjes). Uiteraard kan de zadelpen afgesteld worden; over een lengte van 5 centimeter. De staande buis hoeft niet afgezaagd te worden! En de Madone is er de maat 50, 52, 54, 56, 58, 60 en 62 cm.

De voorvork: de duurste modellen hebben een Bontrager Race XXX Lite met carbon balhoofdbuis, de Performance modellen een Race Lite Madone vork met alu buis. Overeenkomsten: de geïntegreerde balhoofdlagers. Aan de bovenkant is een 1 1/8 inch maat, onder op de vorkkroon een 1,5 inch –nog meer oversized dus. Dit moet meer stabiliteit en minder slijtage opleveren. De lagers rusten direct op de carbon vorkkroon. De goedkopere voorvorken hebben aan de binnenzijde van de linker vorkpoot een ruimte voor de opnemer van een Trek ACH fietscomputer; deze kan bijbesteld worden.

Het bracket. Geen buiten het frame gemonteerde lagers meer, maar in het frame. Het bracket is verbreed van 68 naar 90 mm. De lagers vallen links en rechts in het frame waarna een Shimano Hollowtech II, Bontrager, FSA, SRAM of Campagnolo crankstel gestoken kan worden. Er zijn diverse ‘kits’ voor verschillende crankstellen. Door deze constructie moet het bracket stijver zijn! Voor de demontage van de lagers is geen speciaal gereedschap nodig.

Er zijn drie types Madone: Pro Fit, Performance Fit en WSD Fit. De Pro-modellen zijn rasechte racers, de Performance modellen hebben dezelfde geometrie maar een iets langere – 30 mm- balhoofdbuis en de WSD modellen zijn speciaal voor vrouwen. De adviesprijzen zijn nog niet bekend. De fiets op de foto is de Madone 5.1, afgemonteerd met de nieuwe Ultegra SL groep. De Pro modellen zijn er alleen met een dubbel crankstel, de andere in dubbel, triple en compact. De fietsen zijn compleet afgemonteerd met vooral Shimano Dura-Ace en Ultegra groepen. De 5.5 Pro heeft een SRAM Force groep. Op de Madone’s zien we heel veel Bontrager onderdelen: van zadel tot stuur en van remmen tot wielen. De Madone is er ook als frame kit: frame, voorvork, zadelpen. Het gewicht. Volgens opgave weegt een Madone Pro (maat 56)  frame, voorvork, balhoofdlagers, zadelpen en trapaslagers iets meer dan 1400 gram. Alleen een Scott Addict is lichter; volgens Trek.