Net voordat de Tour de France van start ging presenteerde Specialized een aantal nieuwe fietsen, frames, wielen, onderdelen en accessoires. We zetten hier even de belangrijkste nieuwigheden op een rijtje.


Tekst Menno Grootjans, foto’s Menno Grootjans, Specialized


 


 


 

Het frame van de 2008 S-Works Tarmac SL2 is uiteraard van carbon en vertoond optisch overeenkomsten met de huidige Tarmac. Licht gebogen bovenbuis, stevig geproportioneerde onderbuis en slanke staande onderbuis. De SL2 weegt in een maat 56 volgens opgave nog geen 900 garm en dit vooral doordat er een nieuwe, nog lichtere carbon ‘melange’ is gebruikt die Specialized aanduid met FACT 11. En daarnaast claimt Specialized dat de SL2 stijver is dan de huidige Tarmac en tevens dat het het stijfste ‘frame system’ is. Deze bewering staaft Specialized onder andere door de overmaat balhoofdlager aan de onderzijde van het frame: 1.5 inch in plaats van de gebruikelijke 1 1/8 inch. De gemonteerde ‘Fact Carbon Fork’ hier op aangepast. Daarnaast is de SL2 uitgerust met Specialized eigen FACT carbon crankstel met speciale as en lagers. Daartoe is het frame aangepast; oversized maar geen schroefdraad meer. De lagers rusten in het frame, het crankstel bestaat uit twee cranks met aan elke zijde een deel van de steekas die in elkaar grijpt en middels een grote bout vastzit. Het lijkt enigszins op het UTS-systeem van Campagnolo. Het hele systeem weegt volgens opgave 623 gram ( ter vergelijking: Campagnolo Record weegt 695 gram) en is ook nog eens ‘loei stijf’. Dan nog het gewicht van de ‘module’: frame, voorvork, zadelpen en crankstel: 2156 gram. Ook weer ter vergelijking: Cannondale System SIX weegt 2373 gram. Overigens is het vergelijken met andere frames iets lastiger dan vroeger door de vele modellen met doorgetrokken staande buis en eigen merk crankstel. De Tarmac is er als frame-module en als complete fiets. De SL2 met SRAM Force en ondermeer Roval carbon wielset met tubes haalt nog niet eens de 6,2 kilo…Trouwens, Roval heeft een complete lijn aan wielsets voor 2008.

Volgende week in de Tour: de Transition, de nieuwe Time Trial fiets voor Boonen en co. Plat, ‘lean and mean’, alle kabels binnendoor, een frame ontworpen in de windtunnel. En met een eigen stel remmen die prachtig binnen de contouren van het frame en de voorvork ‘vallen’. Ook nieuw is de S-Works Ruby: een luxe FACT AZ1 carbon frame wat speciaal ontworpen is voor vrouwen en zeker geen afgeleide is van de fietsen voor de mannen. Naast een slanker uiterlijk door de dunnere buizen – ja, ja- zijn onderdelen als stuur, stuurpen en zadel aangepast aan de ‘ladies’.  

 


Maken we vanzelf het bruggetje naar het enorme Specialized aanbod van accessoires, kleding, zadels, schoenen en zonnebrillen. De Muria bijvoorbeeld is een nieuwe bril met ‘Adaptalite photochromic’ lenzen.

Ook nieuw is de S-Works raceschoen. 250 gram licht, ‘redesigned’ ‘Boa’-sluitsysteem en een FACT 10 carbon zool.

De S-Works 2D helm werd al gedragen door Petacchi tijdens de laatste etappe in de giro en prompt won hij deze… 184 gram licht met ondermeer ‘dual density’ schaal, ‘mega mouthport’ en ‘pro fit 360’ stelsysteem. Leuk detail is de ‘S’ aan de voorkant van de helm. Ook de helm en schoenen zullen volop door Frankrijk ‘razen’….