Het zadel lijkt op mysterieuze wijze boven deze nieuwe Trek Madone SLR 9 te zweven. Dat bijzondere frameontwerp is er uiteraard niet alleen voor de leuk. Wij hebben de fiets getest.

Een gat: zo noemen ze in de sport meestal het verschil tussen de koploper en de achtervolgers. Zo’n gat boor je niet, dat ‘sla’ je. Bij Trek menen ze dat je dat gat met de nieuwe Madone SLR 9 net even wat makkelijker slaat. En dat allemaal met behulp van een gat. Volg je het nog?

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De nieuwste Trek Madone is uitgerust met IsoFlow, een eigen technologie die heeft geleid tot een in het oog springend framedesign. Vanaf de zijkant ziet het eruit alsof er een hap uit de zitbuis is genomen. Die
hap zit direct onder de zadelpen. Deze heeft een eigen buis gekregen, die via een kromming overloopt in de bovenbuis. Ook de achtervorken zijn direct aan de bovenbuis bevestigd. Op het punt waar ze de staande buis ontmoeten, zit nu een gat. Dit bijzondere detail moet niet alleen zorgen voor een verbeterde luchtdoorstroom, maar ook voor enige flex, waarmee het frame trillingen, veroorzaakt door slecht wegdek, kan wegfilteren.

IsoSpeed-techniek

In feite is het aerodynamische IsoFlow een meer racegeorienteerde versie van de IsoSpeed-techniek, dat te vinden is op Treks comfortracers. Bijkomstig voordeel van zo’n hap én gat is dat het weer het nodige gewicht scheelt. Deze zevende generatie Madone is vervaardigd van OCLV 800 carbon. Bij de vorige versie had ik wat kritiek op de lage stijfheid aan de voorzijde, maar bij de SLR 9 lijkt dat probleem helemaal opgelost. Het imposante balhoofdhuis smoelt lekker, met zijn scherpe hoeken en lijnen. Het stuurgedrag is door de grote stijfheid scherp en reactief te noemen. Al blijft het wel een aerobike, en die is vooral rechtdoor op z’n best.

Met de al even stijve Bontrager Aeolus-wielset trek je jezelf in no time op gang. En dan kan het hard gaan, want de Madone SLR 9 is een echte racemachine, bedoeld om het maximale uit jezelf te halen. Een beetje leuteren op lage snelheid? Daar heb je andere fietsen voor. Ook de afwerking is heel dik in orde: van de Bontragercockpit tot aan de styling van de vorkuiteinden. Alles zit goed in elkaar en is strak gelakt en op elkaar afgestemd. Of de Madone ook is afgestemd op jouw budget, is nog maar even de vraag. Natuurlijk, de nieuwste versie van Treks paradepaardje is afgemonteerd met louter topspul, en de ontwikkelingskosten voor dit innovatieve frame zullen niet mals geweest zijn. Maar als we eenmaal in de vijf cijfers zijn aanbeland, waar praten we dan eigenlijk nog over?

Specificaties Trek Madone SLR 9 eTap Gen 7

Plus: uniek framedesign, wat een machine
Min: megalomane prijs, gewicht mag beter in deze prijsklasse
Prijs € 15.699,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,35kg (excl. pedalen)
Groep: SRAM Red eTap AXS 2x12s, 48/35, 10-33, 160/160mm
Wielen: Bontrager Aeolus RSL 51mm TLR
Banden: Bontrager R4 320 25mm
Zadel en pen: Bontrager Aeolus P2 RSL 145mm/ Trek Madone Aero carbon
Stuur en pen: Madone OCLV carbon 42cm
Maten: 47, 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62

Meer op de website van Trek.

Trek Madone SLR 9