Time is altijd een eigenwijs merk geweest, en dat is het sinds zijn wedergeboorte nog steeds. Kijk maar eens naar de Time ADHX, de gloednieuwe gravelversie van de Alpe d’Huez.

Sinds de coronacrisis realiseren we ons meer dan ooit hoe afhankelijk de fietsindustrie is van Aziatische landen voor de levering van frames en onderdelen. De productie stokte en ook transport over zee bleek een bottleneck. Maar bij Time hebben ze daar weinig last van. Het merk laat zijn frames namelijk maken in Slowakije. De productie van een carbon Time-frame gaat anders dan anders. Time weeft een soort carbon ‘sokken’ op een gigantische spoel met vezels. De vezelstructuur kan het per onderdeel kiezen en aanpassen. De carbon sokken worden om een frame-mal van wax gelegd, waarna deze in de oven wordt verhit.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het is een ingewikkeld proces om even in een paar regels te vertellen. Als je het interessant vindt, is het zeker de moeite waard om er op de Time-website eens dieper in te duiken. Van oorsprong is Time Frans, onlangs is het gekocht door Amerikaanse investeerders, die het merk een nieuwe impuls en nieuw elan willen geven. En daar hoort natuurlijk ook een gravelfiets bij. De ADHX heeft een clean ogend frame dat extra opvalt doordat je de carbon vezels door de groene lak heen ziet schijnen. In het rood, bruin of blauw is dat al niet veel anders: het ziet er prachtig uit.

Time ADHX

Qua rijgedrag zijn de eerste twee woorden die mij te binnen schieten: comfort en lichtvoetigheid. Het balhoofdhuis is daarentegen weer behoorlijk flexibel, iets wat – zeker met brede bandjes (maximaal 38 millimeter) – zorgt voor het nodige comfort. Tegelijk is de eerste aanzet heel direct: het vermogen wordt zonder compromissen overgebracht op het achterwiel. Ook de houding op de ADHX is vrij racegericht. De stackwaarde is niet heel hoog, waardoor je geneigd bent om jezelf plat te leggen en de snelheid op te voeren.

Zo heb je dus een gravelbike die een ideale combinatie biedt van prestatie en comfort. In korte bochten vertoont de ADHX gemiddeld stuurgedrag voor een moderne gravelbike: niet erg direct en agressief, maar ook niet heel loom. Resumerend heb je met de ADHX een bijzondere gravelfiets in handen. Met een carbon frame dat ook nog eens tegen een stootje kan dankzij speciaal geweven carbon, en van een fabrikant met een mooie historie. Daar kun je je fietsvrienden prima de ogen mee uitsteken tijdens je eerstvolgende groepsrit!

Specificaties Time ADHX

Pluspunten: snel én comfortabel, robuust
Minpunten: maximaal 38-millimeterbanden
Prijs: € 3.799,- (frameset)
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,2 kilo (excl. pedalen)
Groep: SRAM Force eTap AXS 1x12s, Rotor Power 44 , 10-36, 160-160mm
Wielen: Microtech RE38 carbon
Banden: Panaracer Gravelking SK 38 mm
Zadel en pen: Repente Artax GLM/Deda Superzero
Stuur en pen: Pro Vibe SL Carbon/Deda Superbox Alu
Maten: XS, S, M, L, XL

Meer over Time lezen? Check dan hun website.

Heb jij de Gravelspecial al in huis? Bestel het magazine nu en lees alles over het gravelen! Voor 7,95 is deze speciale editie van jou!