In Fiets 12 hebben wij meerdere racefietsen met trapondersteuning getest. Deze Specialized Turbo Creo SL kwam ook in de test voorbij. De complete review met hulp van onze lezers vind je hieronder.

De meest allround fiets in deze test is de Turbo Creo SL van Specialized. Wij krijgen een versie mee met wegbandjes, maar hij is ook in te zetten als gravelbike: er is voldoende ‘clearance’ om een set flinke gravelbanden te monteren. Combineer dit met het Future Shock 2.0 veersysteem in de voorvork, dan heb je een comfortabele e-racer waar je het hele jaar door mee kunt rijden.

Specialized Turbo Creo SL

De Turbo Creo SL is voorzien van een middenmotor, de enige in deze test. Het systeem is door eigen ingenieurs van Specialized in Zwitserland ontwikkeld. De ondersteuning wordt dus geleverd via de trapas. Een vrijloop in die trapas zorgt ervoor dat de motor geen kracht meer levert als je de benen stilhoudt en de fiets zonder weerstand door rolt. Dit zorgt voor een hele geleidelijke en natuurlijke aandrijving. Zoals Frank het tijdens de test zo mooi zei: “Je moet wel werken voor je ondersteuning.”

De testers zijn sowieso erg positief over de middenmotor. “Het geeft geleidelijker kracht dan achterwielaandrijving”, vindt Thomas. Want waar de andere fietsen vooruitschieten bij een eerste pedaalomwenteling, daar voert de Specialized geleidelijk ondersteuning toe aan je eigen geleverde vermogen. Dat stottert niet en je kunt jezelf toch een beetje in het zweet werken. Daarnaast ervaart
Frank ook meer balans. “Met een middenmotor voelt de fiets beter in evenwicht.”

Geen lege accu

Een ander voordeel is dat je het achterwiel gewoon kunt wisselen. De Turbo Creo SL is voorzien van twee knopjes op het stuur waarmee je de motorstanden kunt aanpassen. Het display op de bovenbuis geeft duidelijk de modus en batterijstatus aan. Met de Mission Control-app kun je op je smartphone per rijmodus ondersteuning en piekvermogen naar wens aanpassen. Ook kun je routes plannen op basis van afstand, duur of hartslag. Het systeem berekent dan hoeveel ondersteuning je kunt krijgen, zodat je niet halverwege met een lege accu komt te staan.

Het motorsysteem maakt de Turbo Creo SL uiteraard zwaarder dan normaal, maar het stoort de testers niet. “Ook zonder ondersteuning is er nog goed mee te fietsen”, merkt Frank op. Bijvoorbeeld als je boven de 30 kilometer per uur komt en de motor in rustmodus schiet. De meest gehoorde klacht over
de Turbo Creo SL is geluidsoverlast. Zeker op steile stukken, waar de snelheid lager komt te liggen, valt het gejoel van de motor behoorlijk op. En dat niet alleen. “De kabels rammelden tegen de binnenkant van het frame”, aldus Danny.

Qua uiterlijk is iedereen eensgezind: “Een lust voor het oog!” Hoewel je bij de Turbo Creo SL wel het meest ziet dat er ergens een motortje verstopt zit: onderbuis en bracket zijn flink aanwezig.

Specificaties Specialized Turbo Creo SL

Pluspunten: soepele overbrenging vermogen, allround
Minpunten: luide motor, rammelende kabels in het frame
Prijs: € 8700,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 12,72 kilo (excl. pedalen)
Groep: SRAM Rival eTap AXS 1x12s, 46, 10-44, 160/160mm
Wielen: Roval C38 carbon 38mm
Banden: Specialized Turbo Pro 30mm
Zadel en pen: Specialized Body Geometry Power Expert/Roval
Stuur en pen: Specialized Hover Expert/Future Stem Pro
Motor: Specialized SL 1.1 Custom Lightweight 240W Accu 320Wh
Maten: XS, S, M, L, XL, XXL

Lees meer op de website van Specialized.