Gaat Invence uit Hilversum een trend op gang zetten? De Invence Evolution bevat in ieder geval een interessant nieuwtje…

Kun je als klein niche merk op technisch vlak wedijveren met de grote merken? De gevestigde namen investeren miljoenen in innovatie. De meeste kleinere merken volgen die ontwikkelingen en geven er hun eigen draai aan. Invence uit Hilversum doet het iets anders. Met diverse innovaties van grote merken in het achterhoofd ontwikkelde hij een compleet eigen frameset: de Invence Evolution.

Het is een aerodynamisch ogende racer met enkele eigenzinnige lijnen. De forse onderbuis bijvoorbeeld volgt de ronding van het voorwiel. De staande zitbuis heeft wel wat weg van die van de Cervélo S5: onderin volgt hij de lijnen van het achterwiel, bovenin is hij kaarsrecht. Alle kabels die vanuit de cockpit richting het frame lopen, zijn bijna compleet weggewerkt.

Invence Evolution

Een van de noviteiten van de Invence Evolution is de brede boost-inbouwbreedte van het achterwiel. In plaats van de bij racefietsen gebruikelijke 142 millimeter heeft de Invence een inbouwbreedte van 148 millimeter. Die kom je normaal alleen tegen bij mountainbikes. Het verbetert de stijfheid van de achtervork en het achterwiel, met een betere overbrenging tot gevolg. Mooi, maar even een wiel wisselen met je oude fiets of een maatje is er niet meer bij.

Hij ziet er hard uit, maar rijdt verrassend comfortabel.

Persoonlijk ervaar ik tijdens mijn testritten niet bewust een directere aanzet. Maar op de meetbank laat de Evolution inderdaad heel hoge bracket stijfheidswaardes zien: sterker nog, met 53 Newton is het een van de best gemeten frames tot nu toe. Het rijgedrag dan. Als je bij het zien van de Evolution het idee hebt dat het een harde aeroracer is, dan ben je toch een beetje op het verkeerde been gezet. Hij rijdt juist verrassend comfortabel en relaxt, en dat is alleen maar positief! Op de rechte stukken trap je ontspannen van hectometerpaal tot hectometerpaal. Het stuurgedrag is vrij gemiddeld, en dus prima voor de meeste mensen.

De fiets is al met al heel netjes gemaakt door Invence. Een mooie vervolgstap in de ontwikkeling van de Evolution zou zijn om het gewicht nog wat terug te brengen.

Specificaties Invence Evolution

Pluspunten: comfortabel, niet alledaags
Minpunt: is boost op een racer nodig?
Prijs € 8499.-
Frame/voorvork carbon/carbon
Gewicht: 8,1 kilo (excl. pedalen )
Groep: SRAM Force eTap 2x12s, 50/37, 10-33,160/160mm, Quarq-powermeter
Wielen: WheelTec Tailwind SLS21 45: Brend-spaken en DT Swiss 180 ceramic naven (achter Boost)
Banden: Pirelli P-zero Race TLR
Zadel en pen: Fizik Versus Evo/Invence Carbon Aero
Stuur en pen: Invence SLA H-Bar
Maten: 54, 56

Meer informatie over Invence vind je hier.