Steekt de nieuwe allrounder van Argon18 de lichte Gallium en aerodynamische Nitrogen naar de kroon? Wij hebben de Argon18 SUM getest en zochten het uit.

Na een uitgebreide testrit staat de Argon18 SUM voldaan te glimmen in mijn woonkamer. De dieprode metallic lak zou misschien niet mijn eerste keuze zijn, maar met de dag begin ik die race day red gloss steeds meer te waarderen. In combinatie met de matzwarte onderdelen geeft het de fiets iets stijlvols en tijdloos. De testfiets is niet de standaard SUM zoals die in de winkel staat. Hij is opgewaardeerd met wat chique onderdelen van het merk Vision: een carbon stuur/stuurpencombi en een wielset met 55 millimeter hoge velgen. Tel daar de CeramicSpeed­derailleurkooi bij op en je hebt een fiets waarmee je voor de dag kunt komen.

https://omny.fm/shows/juke-podcasts/41-met-jim-van-den-berg-van-join-straks-vlammen-me

Het beste van twee werelden

De SUM moet de beste eigenschappen van twee andere fietsen uit de Argon18­stal combineren: de rijeigenschappen en het lage gewicht van de Gallium Pro en de aerodynamica van de Nitrogen – de laatste bespraken we in Fiets nr. 12 van 2022. Dat maakt de SUM dus tot een echte allrounder. Hoewel hij pas sinds eind 2022 te koop is in ons land, wordt hij al sinds februari bereden door profteam Novo Nordisk, dat bestaat uit een bonte verzameling renners met diabetes type 1.

Argon18 biedt twee framevarianten van de SUM aan: het topmodel SUM Pro weegt slechts 850 gram in de maat medium. De SUM die ik test weegt 40 gram meer, maar staat nog altijd behoorlijk scherp voor een fiets met schijfremmen. Er is ruimte voor een maximale bandbreedte van 32 millimeter. De verlaagd staande achtervork en het aerodynamisch gevormde balhoofd moet de luchtweerstand bij het frame verminderen en er tegelijk voor zorgen dat het afdoende stijf en licht blijft. Uiteraard is er gekozen voor volledige interne kabelgeleiding. Dat geeft een cleane look en helpt ook weer om de luchtweerstand te reduceren, want alles draait om marginal gains. Argon18 gebruikt voor de SUM ook haar eigen ‘3D’ technologie. Hiermee kun je de positie van de stuurpen aanpassen aan jouw voorkeuren, zonder dat de stijfheid en het stuurgedrag daaronder lijden.

We zijn snel vrienden

Na een flink aantal uren fietsen zijn de SUM en ik dikke vrienden geworden. Hij is snel, de draadloze Shimano Ultegra 12-speed Di2-groep ook, en frame en wielset stimuleren me om hard door te trekken in de bochten. De fiets stuurt echt messcherp, zonder nerveus te worden. Het enige gevaar met deze fiets is dat je je een betere coureur gaat wanen dan je daadwerkelijk bent. Als ik stevig doortrek op een strook met kinderkopjes, voelt de SUM niet plankhard aan. De staande achtervorken en de zitbuis dempen de trillingen enigszins, net als de 28 millimeter Vittoria-banden met 6,5 bar luchtdruk. Ik test de fiets tijdens een straffe groepstraining in de vlakke Flevopolder, maar de enkele keren dat ik er het hoogste viaduct op knal, merk je gelijk wanneer de SUM zich echt in zijn element voelt. Met zijn lichte frame lijkt hij gemaakt voor heuvels en bergen. Ben je van plan er veel mee te klimmen, dan is een iets lichtere wielset wel de moeite waard.

Opvallen doe je sowieso

Alles overziend durf ik wel te concluderen dat de SUM het summum is dat Argon18 te bieden heeft. Of je nu de voorkeur geeft aan lange ritten, criteriumsprints of afzien op beklimmingen, met deze fiets kun je op al die gebieden uit de voeten. Als dit idee de pijn in je portemonnee wat verzacht, dan zou je wellicht nog wat upgrades kunnen overwegen, zoals er op mijn testfiets zaten. Een losse frameset (2.799 euro) kopen en opbouwen naar keuze is ook nog een optie. Wat je ook kiest, één ding is zeker: Argon18 is geen veelvoorkomend merk in Nederland, dus op de SUM ga je zeker opvallen.

Specificaties Argon 18 Sum

Pluspunten: stijlvolle verschijning, wendbare allrounder
Minpunten: slechts leverbaar in twee kleuren, instapversie verdient een betere wielset
Prijs: € 5.559,- (meerprijs wielen: € 950,- stuurstuurpencombi € 490,- kooi € 399,-)
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,7 kilo (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra Di2 12s, 50/34 FSA SL-K Light, 11-30, CeramicSpeed OSPW kooi
Wielen: Vision SC 55 TLR Disc
Banden: Vittoria Corsa N.EXT 28 mm
Zadel en pen: Prologo Scratch M5 Carbon/Argon18 SUM
Stuur en pen: Vision Metron 5D (geïntegreerd)
Maten: XXS, XS, S, M, L, XL
Website: argon18.com