David Millar, Brett Lancaster en Matthew Wilson van Garmin-Cervélo zijn daarover in gesprek met koersdirecteur Angelo Zomegnan.

“Onze grootste zorg is de afdaling van de Monte Crostis in de veertiende etappe,” meldt Millar, die woensdag zijn roze trui verspeelde aan Raborenner Pieter Weening.

“We hebben gehoord dat ze netten aan het spannen zijn om ons op te vangen als we uit de bocht vliegen. Sommige bochten liggen op een klif.”

Geen risico’s

De ervaren Schot van Garmin-Cervélo is ervan overtuigd dat het gezonde verstand zal zegevieren. “De organisatie gaat de afdaling verkennen. Zodra Zomegnan daarvan bericht krijgt, weet ik zeker dat hij de juiste beslissing zal nemen,” aldus Millar tegen Cyclingnews.

“Hij staat absoluut open voor veranderingen en we hebben afgesproken geen onnodige risico’s te nemen.”

Zomegnan werd in de aanloop naar de Giro fel bekritiseerd vanwege het loodzware en op sommige punten gevaarlijke parkoers.

Na het overlijden van de 26-jarige Wouter Weylandt maandag en de zware crash van Raborenner Tom Jelte Slagter twee dagen later zal de Italiaan de risico’s willen beperken om verder leed te voorkomen.

Etna

De wedstrijdleiding van de Giro heeft er bovendien wellicht nog een probleem bij gekregen. Woensdagnacht werd er verhoogde activiteit waargenomen op de Etna, één van de meest actieve vulkanen ter wereld. De negende etappe van de Giro eindigt zondag op de top van de Siciliaanse vulkaan.

Er ontstond een opening aan de oostkant van de zuidoostelijke krater van de Etna. Lava spoot uit het gat en er waren harde geluiden te horen. Het vliegveld van Catania werd rond zonsopgang gesloten wegens overhangende wolken met vulkanische as. Om 11.00 uur kon een beperkt aantal vluchten weer de lucht in.

De rit van zondag komt vooralsnog niet in gevaar. De vulkaan wordt scherp in de gaten gehouden in de aanloop naar de negende etappe. Rit negen voert over 169 kilometer van Messina naar de top van de Etna.

Lees alles over de Giro op de special van NUsport

© Novum