Lezer Henk Janssen heeft van de Fiets-testdagen van het weekend van 24 en 25 maart een verslag geschreven van zijn eigen belevenissen. Lees mee en proef de sfeer van het zeer geslaagde evenement.

Zaterdag 24 maart heb ik op uitnodiging van het maandelijks fietsmagazine ‘Fiets’ vijf racefietsen mogen testen en kunnen beoordelen. Deze dag was opgezet om de consument eens kennis te laten maken met van laatste nieuwtjes in het professionelere fietswerk van zowel race als MTB.  Bij aankomst bij het tennispark van Beekhuizen (Velp) stonden diverse stands opgesteld waar je na inlevering van een speciale deelnemerskaart een fiets (Race of MTB) mocht uitzoeken en aan een fietstest kon onderwerpen naar eigen believen. Na iedere testrit moest van het bereden model een beoordelingformulier worden ingevuld waarna je de afgegeven deelnemerskaart weer terug kreeg en een andere fiets kon uitzoeken om te testen. Er waren stands aanwezig van de merken: Specialized, Bianchi, Trek, Giant, Merida, Shimano, Gazelle, BMC, Cube, Cannondale, Look, Willier. en American Eagle Ook waren er speciale testroutes uitgezet,  voor de race was dat een rondje van 17 km met daarin de klim naar de Posbank (Schietbergseweg) en Emmapiramide (Bovenallee). Ik heb bij deze test alleen puur fullcarbon modellen uitgezocht. Mijn oog viel meteen op de Trek Madone 5.0 afgemonteerd met Shimano Ultegra. Na wat aanpassingen en plaatsen van mijn eigen lookpedaaltjes kon de test beginnen. De specialist wist me ook nog te vertellen dat ik op fiets reed waar Bart Brentjes afgelopen winter op getraind had op het eiland  Lanzerote. Dit voor wat het waard is. Dit geteste model kost € 2500,-  en kreeg met zijn 7,8 kg van mij een dikke 8 overall. Voor alle duidelijkheid, er waren 3 beoordelingscategorieën, techniek, rijeigenschap en houding, in elke categorie waren weer 5 punten te beoordelen.

Het tweede testmodel deze dag kwam van de Zwitserse fabrikant BMC en was wel heel bijzonder. Iemand zei tegen mij, “Je moet die proberen, je weet niet wat je meemaakt, en bovendien past die goed bij je outfit”. Dit werd ook meteen mijn duurste testfiets van deze dag. Deze BMC SLC01 kost  zoals die daar stond maar liefst 7000 euries… . Als je het snel zegt valt de prijs best wel mee. Deze was afgemonteerd met de Dura Ace-groep van Shimano. Vinokourov  rijdt er dit jaar zelfs mee rond, heb ik me laten vertellen. Even het stuur en het zadel op de gewenste hoogte gebracht en knallen maar. Je weet echt niet wat je meemaakt, elke trap van deze 6,8kg lichte bolide is direct raak, hij schiet bij wijze van spreke onder je kont vandaan. Het frame (bracket) voelt enorm stijf aan , stuurt geweldig en heeft bovendien een geweldig zitcomfort en rijeigenschap. Deze fiets zat ook als gegoten en heeft meteen mijn hart gestolen. Ik heb deze afgezien van de prijs beoordeeld met een dikke 10 voor zijn rijeigenschappen. Alles wat ik nu nog zou gaan testen kon dus eigenlijk niet meer beter, echt een waar fietsgenot.

Na even bijkomen heb ik gebruik mogen maken van de Cannondale System Six. Ook deze niet misselijk ogende racer reed geweldig. Lekker strak en comfortabel, dit met name over de klinkertjes. Echter vond ik de keuze van het SRAM Force-schakelmechanisme minder, afgezien van enige gewenning schakelt dit wat zwaarder dan Shimano, maar wel direct. Verder vond ik het frame wat lomp aandoen. De prijs viel ook mee, € 5000,- voor 6,9kg schoon aan de haak! Mijn beoordeling: een 9 voor de rijeigenschappen en 8 voor het totaalplaatje. De voorlaatste testfiets van deze dag was voor mij de Specialized Roubaix expert 30. Ook deze was helaas afgemonteerd met het SRAM Force-schakelmechanisme. De kleurstelling en uitvoering was bijzonder mooi. Deze fiets had een geometrie die meer is toegespitst op het comfort voor lange ritten door een hogere balhoofdbuis, en dat merkte je meteen bij het wegrijden. Ik had het idee op een racefiets te rijden met een hoog stuur uit de jaren 50. Erg prettig was nu wel het rijden onderin de beugel, wat je zelfs met klimwerk kon blijven doen. Verder een goed stijf frame en erg comfortabel rijgedrag al stuurde deze vond ik wel wat traag. Prijs kwaliteit verhouding een 7, rijcomfort een 8, en afwerking, kleurstelling en ontwerp een 9. De prijs: € 5500,-!

De laatste testfiets van deze dag voor mij was de Bianchi 928 Gerolsteiner. Ten opzichte van het vorige model was dit precies het tegenovergestelde wat rijgedrag betreft. Dit is echt een koersfiets, een fiets voor sprinters. Deze heeft een vrij diepe (voorover) zithouding, het carbonframe is kei en kei stijf en voelt daardoor ook strak aan. Sturen doet deze heel direct en zenuwachtig, maar ondanks de stijfheid is het rijcomfort toch nog goed, bovendien geen hinderlijke bijgeluidjes tijdens het afdalen over de klinkers. Erg mooie en stabiele fiets uit de Italiaanse keuken die overigens wel is afgemonteerd met Japans schakelvernuft van Shimano. Prijs getest model € 5300,-. Voor de degelijkheid een 10, afwerking 10, rijeigenschap een 8.
Mijn keuze was deze dag al bepaald en zal voorlopig na zo’n 90 testkilometers ook zo blijven, de BMC SLC01 was toch wel de verassing van de dag en staat nu bovenaan mijn verlanglijstje. Gezien het budget ga ik echter voor de TREK 5.0 Madone, al moet ik hiervoor nog wel even flink sparen. Voorlopig doe ik het nog met mijn Koga Superwinner, want voor € 1900,- kun je toch ook nog heel lekker fietsen.
 
Henk Janssen, Huissen