De Tour de France is bezig. Elke dag een Tourweetje uit de Tourbijlage 2006 van Fiets nr. 7. Nu over het onderhoud en schoonmaken van de Tourfietsen.


4e ETAPPE 5 JULI 207 KM

Slijtage
Vuil of schoon, iedere dag worden na afloop van de etappe de fietsen schoongemaakt. Pedro Wever, in dienst van Team T-Mobile, legt uit: “Zo kun je beter zien of er iets mis is met de fiets. Je moet ze elke dag in de hand hebben gehad.” De ketting, de derailleurwieltjes, de remblokken en de pionnen worden schoongemaakt met een biologische ontvetter. “In ieder geval geen wasbenzine, dat is veel te hard”, vult Ruud Beurskens van Rabobank aan. Met een dikke verfkwast met knik in de kop, een bokkenpoot, wordt al het vuil van de draaiende delen gehaald. “Zo kun je meteen zien of de ketting nog goed is. Na zo’n tweeduizend kilometer gaat hij er vanaf”, aldus Wever. “Bij ons rijdt een renner een grote ronde met twee kettingen. Een verse gaat erop bij de start van de ronde en ergens halverwege, vaak op de rustdag, vervangen we alle kettingen”, legt Beurskens de Rabo-werkwijze toe. Daarna gaat de hele fiets in het sop. Ook de wielen worden gepoetst. Vervolgens worden de spaken en de naven gesponst. Als dit is gebeurd, gaat de spuit over de fiets. Niks hogedruk, gewoon een normale kracht. Over het waarom is al veel gezegd en geschreven. Het gaat er niet om het vuil weg te spuiten, maar om de fiets af te spoelen. Doe je het niet, dan droogt het vuil weer op aan de fiets. Ondertussen kijken de mechaniekers nauwkeurig of er iets met het materiaal aan de hand is. Steentje in de band? Eraf! Sleet op de remblokken? Weg ermee! Zo heeft een prof iedere dag een verse fiets.

Klik hier voor meer nieuws, liveticker en achtergronden: