De Tour de France is gestart. Elke dag een Tourweetje uit de Tourbijlage 2006 van Fiets nr. 7. Vandaag iets over de keuze van de wegen waarover de renners rijden.

2e ETAPPE 3 JULI 228,55 KM

Route National
Vandaag gaat het peloton op weg van Obernai naar Esch-sur-Alzette. Ongetwijfeld liggen tussen deze twee plaatsen veel mooie wegen, beklimmingen en plaatsjes. Toch laat de Tour deze steeds vaker links liggen en kiest de organisatie bijna altijd voor grote doorgaande wegen, routes national, vergelijkbaar met N-wegen in Nederland. Wat zijn de beweegredenen voor de ASO (Tourorganisatie) om voor deze saaie asfaltwegen te kiezen die alleen maar langs supermarchés lijken te lopen? De belangrijkste reden is de veiligheid van de gehele karavaan. Veiligheid gaat voor alles en die is nu eenmaal beter te garanderen op een route national dan op een pittoreske binnenweg. Daarnaast worden de etappes steeds korter. Vroeger waren ritten geregeld langer dan driehonderd kilometer, dit jaar telt de langste etappe ‘maar’ 230 kilometer. Om toch zoveel mogelijk gebieden aan te doen, rijdt de Tour steeds vaker in een rechte lijn naar de finishplaats. Aangezien de kleine binnenwegen niet zelden kronkelig zijn en de route national uit veel rechte wegen bestaat, is de keuze voor de laatste categorie logisch. Jammer voor de liefhebbers van pittoreske Franse dorpjes, maar veel verandering lijkt er de komende jaren niet te komen.

Voor nieuws, liveticker en achtergronden:  https://www.fiets.nl/tournieuws.asp