Het Franse merk Time, bekend van de framesets en pedalen die ze al jaren maken, gaat vanaf 2008 ook wielsets verkopen. De wielen zijn een voortvloeisel uit de middelen van Time en de ideeën van meneer Frullani uit Italië. De wielen hebben een aluminium velg, de velg in het voorwiel is 22 mm hoog en de velg in het achterwiel 25 mm.

De spaken worden bij Sapim gemaakt. Er worden speciale straight pull-spaken gebruikt, gemaakt van staal en plat in het midden voor betere aerodynamica. De uiteindes van de spaken zijn cilinder vormige verdikkingen waarvan de ene kant schroef draad heeft, Time noemt dit bevestigingssysteem Direct Drive Interloc.
Bovenstaande is niet heel speciaal, de naven daarentegen zijn een stuk bijzonderder. Het eerste wat aan de naven op valt is dat het huis helemaal van carbon is gemaakt, maar daar blijft het niet bij want ook de as is van carbon gemaakt. Op het carbon van de as en het huis (zie foto’s) is een laag aluminium bevestigd waar de lagers zitten om de duurzaamheid te garanderen. De lagers zijn zowel bij voor- als achternaaf zover mogelijk naar de buitenzijde van de naaf geplaats om maximale stijfheid te behalen, Time noemt dit Wide Track Bearings.
Ook de spaken zijn zover mogelijk aan de buitenkanten van de naaf bevestigd. Zo zitten in de achternaaf de spaken aan de tandwielzijde 1 mm dichterbij de tandwielen dan in de meeste andere naven. Dit lijkt misschien weinig, maar het draagt wel aanzienlijk bij aan een achterwiel dat qua spaakspanning beter in balans is waardoor het lateraal stijver is.
De laatste vernieuwing is te vinden in de body op de achternaaf. De body heeft 42 tandjes zodat zodra je begint met trappen het meteen raak is. De body is met een enkele imbus te verwisselen terwijl de cassete er nog op zit.
Dit alles zal volgens Time 1530 gram wegen. Een prijs voor deze wielset is momenteel nog niet bekend. Op wielsets met carbon velgen van Time zal nog langer gewacht moeten worden, want deze staan nog niet gepland voor 2008. Een preview vind je op deze site: http://www.arueda.com/content/view/166/59/